Domartillsättning

Det slog mig nyss när jag läste Axnérs utmärkta blogg och kommentarerna. Hur förbundet tillsätter domare kan ju faktiskt avgöra vilka lag som går till final. Genom att ta ut domare som är svaga och viker ner sig kan man ju gynna hemmalaget och genom att ta ut domare som vågar stå på sig kan man gynna bortalaget.


Ett delikat problem. Det hjälper kanske inte med att ta in domare från Danmark även om det känns mer objektivt. För jag tror inte att problemet är att svenska domare har favoritlag, utan problemet är dels att kvaliteten är ojämn och dels att vissa är mer lättpåverkade än andra. Jag vet inte hur man ska lösa problemet, men man bör vara observant på det. Man kan ju försöka minska problemet genom att utse domare av olika typ till matcherna så att lagen gynnas på ett likvärdigt sätt. Men det innebär också att man måste införa en form av bedömningssystem så att man kan utvärdera och bedöma domarna och att ta fram ett sådant är inte lätt.


Jag saknar Peter och Peter. Säga vad man vill om de domarna, men de hade oftast full koll på matcherna.





Kommentarer
Postat av: Anonym

fortsätt blogga, tycker dem är helt klart läsvärda!

2009-04-27 @ 22:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0