Anställda domare?

HEH skriver idag att den kommande rättegången mellan Mattias Jansson och Christian Sandblom å ena sidan och Handbollsförbundet å andra sidan kan innebära än större konsekvenser än att förbundet tvingas betala ut ett skadestånd.

Det handlar om domare kan anses vara anställda/arbetstagare eller ej? Och då i förlängningen innebära förändringar både ekonomiskt och arbetsrättsligt för klubbarna.

Jag vet inte. Det känns som ett lite panikartat utspel. Jag har svårt att tänka mig att konsekvenserna skulle bli de som HEH nämner. Arvode är en fungerande anställningsform som känns mycket vedertagen. Och förbundet stäms ju för  uteblivna arvodesersättningar och inte för utebliven lön. Har svårt att tänka mig att uteblivna ersättningar kan tolkas som om att man missat lön och därmed varit anställd som arbetstagare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0