Fler matcher

Handbollsförbundet har som ni vet beslutat om ett nytt kvalsystem till elitserien redan nu under våren 2010.

Endast lag 14 i Elitserien flyttas ner till Allsvenskan. Lag 11-13 får spela en kvalserie mot lag 2-4 i allsvenskan, dubbelserie hemma-borta om tre platser i elitserien säsongen 2010-11.

Det bör innebära fler matcher och det tycker jag är bra, även om jag vet att många spelare och tränare inte delar den uppfattningen. Men det bör ge välbehövliga intäkter åt fattiga svenska klubbar. En nackdel är kanske att det blir svårare för de allsvenska lagen att gå upp.
Fler matcher blir det också av att SM-kvartsfinalerna 2010 spelas som två fyralagsgrupper (lag 1-8 i Elitserien), där alla möter alla i en dubbelserie. 

Jag tycker det ska bli spännande att se hur dessa ändringar kommer att fungera.

Och så börjar jag misstänka att jag tippat Skövde för högt. Jag måste revidera min första förslag till hur det kommer att gå i serien. Ett nytt förslag kommer alltså inom kort.

GUIF verkar ha gjort en strong insats mot Kiel i helgen. Detsamma kan man inte säga om H43: s spel mot HC West. Pelle Käll var inte glad. Men Käll tror jag å andra sidan inte så mycket på som tränare.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0