Åter tyst i Lund

Så har handbollspelarna lämnat Lund för denna gång. Det blir lugnt några dagar innan det drar in ett stort antal basketspelare till Lundaspelen i basket.

Dagens näst sista finalmatch vanns av H43 juniortjejer. Om jag minns rätt så har man varit i fem raka finaler och vunnit fyra av dessa. Imponerande. Inte konstigt att i princip samma lag är på väg att gå upp i elitserien.

Dagens sista finalmatch mellan H43 och ett serbiskt lag höll på att sluta i tumult. Någon i den serbiska klacken kastade in en Coca Cola-flaska mot det norska domarparet. Domarna krävde då att klacken skulle lämna Arenan vilket de vägrade. Efter en stunds diskussioner så fortsatte trots allt matchen och H43 vann. Men jag kan förstå den serbiska frustrationen för domarna var riktigt usla. Ja, till och med sämre än Widell och Åström senast.

H43 var denna gång mer framgånsrika än Lugi. H43 var i final i fyra klasser och fick med sig hem två titlar. Lugi fick nöja sig med finalplats i tre finaler och vann en titel. Jag undrar när det hände senast, om det ens har hänt någon gång, att H43 lyckats bättre än Lugi i Lundaspelen. Det kan vara en tillfällighet men jag tror inte det. Det kan vara de första tecknen på att H43: s satsning på barn- och ungdomshandboll börjar bära frukt.

Lugi ska nog inte vara för säkra att man för alltid kommer att vara den största klubben i Lund. Det kan vända snabbare än vad man kan tro. H43: s satsning på ungdomsverksamhet kan mycket väl samverka med Lugis ökade fokus på elitsatsning (det kan gälla att värva unga spelare, elitsatsning i allt tidigare år mm). Dessa nya vindar kan komma att kosta mer än det smakar. Inte lär det innebära att ungdomsverksamheten kommer att växa.  

Och om det dessutom är så att storleken på ungdomsverksamheten har ett samband med elitverksamhetens  åskådare och sponsorer, vilket jag är helt övertygad om, och om man dessutom lägger till Lugis tröghet med att  marknadsföra sin verksamhet så börjar åtminstone jag som Lugist bli lite oroad.    

Det är tur att elitlagen än så länge går hyfsat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0