Damerna

Jag missade damernas match mot Frankrike igår. Och tur var väl det. Nu slapp jag att få ångest. Men det var ju synd att det inte bar hela vägen fram till slut. En vinst och avancemanget hade varit klart. Nu tror jag visserligen att de har en chans mot Tyskland. Ett Tyskland som Sverige brukar ha relativt lätt för. Och Tyskland lär inte spela ett offensivt försvar, vilket verkar vara helt omöjligt att hantera för damlandslaget.

Enligt eftersnacket verkar franske tränaren gjort en Prokov, dvs kommit in på plan och hindrat en svensk kontring. Men förlusten beror naturligtvis inte på det, utan på att damerna spelar allför ojämnt. De kan inte hålla nivån i en hel match och kan inte heller ändra sitt spel under matcherna. Det finns alltså fortfarande mycket som kan utvecklas i laget.

Och kan inte någon lära Gabriella Kain hur man gör med kantavslut? Jag retar mig på att hon alltid försöker rädda bollarna med höften och därmed gör sig så liten som möjligt från kanterna, istället för att göra sig stor.

Ikväll blir det tysk handboll samt handbollsklubb. Det börjar bli en trevlig tradition.

Till sist något om köpelag. Gränsen är naturligvis flytande. Hur definierar man köpta spelare? Hur stor andel av sådana kan man ha? Hur länge kan de ha varit i föreningen? Etc. Men det hindrar inte att man kan hitta skillnader mellan klubbarna. Och framförallt hur det ser ut idag säger inget om hur det kan se ut framöver. Jag tror t ex att HK Malmö kommer att fylla på med egna produkter den dagen man fått riktig snurr på ungdomsverksamheten.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0