Handbollsfest i Lund

Jag läser gärna om handboll i Skånska Dagbladet, som har en riktigt bra handbollsbevakning. I dag nämndes H43: s jugge på ingång vid namn. Frälsaren heter Ljubomir Palovic, 29 år och över 2 meter. Han lär vara riktigt rutinerad och spelar just nu i Spanien, men i en klubb som har svårt att betala ut lönerna. Enligt uppgift har Kiel varit intresserad av honom. Och så verkar Alexander Hansen verkligen vara på gång till de blå.

I en annan artikel i samma tidning så intervjuas en företrädare för Lunds kommun. Kommun säger sig tydligen vilja fixa en riktig folkfest under handbolls-VM. Jag får dåliga vibbar när jag läser. För är det något som Lunds kommun inte klarar av så är det just att göra arrangemang. Det finns varken kompetens, riktig vilja eller pengar för sådant. Jag är rädd att man kommer att ordna något som man själva verkligen tror är ett festligt arrangemang men som kommer att vara så amatörmässigt och småsnålt att det istället enbart blir pinsamt. 

Om Lunds kommun verkligen vill marknadsföra sig och göra något festligt kring handboll så skulle man ju kunna försöka att göra något kring Lundaspelen. Den årliga handbollsturneringen, som faktiskt är världens största handbollsturnering inomhus. I år väntas närmare 10 000 spelare och ledare komma till Lund. Till detta kan man lägga domare från många länder och inte minst alla föräldrar och supportrar som dyker upp. Men hittills är kommunen nästan helt ointresserade av Lundaspelen, förutom att ta betalt för lokaler och tjänster. Det missar man inte.

Nej, jag är som sagt mycket tveksam till om Lund verkligen klarar av att göra en fest av handboll-VM. Och förlitar man sig på klubbarna så blir det festliga inslaget knappast mer än några flick- och pojklag som spelar paushandboll.

Men jag hoppas att jag kommer att bli glatt överraskad. För det är inte så ofta Lund syns i rampljuset. Det gäller att ta tillvara chanserna.





   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0