Tillbaks igen

Efter en midsommarutflykt till nordligare delar av landet så har jag återigen landat i Lund. Men även om jag varit bortkopplad från handboll så har det hänt en del saker.

För det första vann Sverige mot Turkiet igår. Såg inte matchen men det verkar ha varit en hyfsat enkel seger för det unga och orutinerade laget. Imponerande att gå igenom kvalspelet utan förlust. Ska bli intressant att se lottningen till EM.

Och Polen vann mot Rumänien och gick som väntat också till EM.

Och så har vi det här med att Alingsås skulle bli bötfällda. Det var ju ett antal Alingsåsare som tidigare var tvärsäkra på att det inte kunde bli något straff, men så blev det alltså. Men jag är kluven till beslutet. Det mest osportsliga som hände var när Pilfalks tandskydd knycktes av Glenn Andersson, om jag minns rätt. Och anspelningen på denna händelse från speakerns sida var minst sagt klantig. För speakerns uttalande kan bara tolkas som att han och därmed Alingsås tycker att Glenns agerande är helt ok. Som speaker är man en talesman för föreningen. Men jag är samtidigt tveksam till straffet från förbundet. För med denna dom kommer man in i en gråzon om hur speakers kan eller inte kan agera. Hur neutral och saklig måste man vara som speaker? Får man som speaker elda på publiken? När kan man bötfällas? Jag är rädd för att förbundet med detta beslut kommer att få ett antal ärenden att behandla. Och de kommer att få svårt att hantera alla dessa ärenden på ett konsekvent sätt. Hade jag varit Alingsås så hade jag överklagat (om det nu går, jag känner inte till regelverket).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0