Alingsåspubliken

Alingsås har utan tvekan en publik som verkligen stöttar sitt lag. Tänk om fler klubbar hade samma stöd! Varför är det inte fler lag  som har fans som klär sig i klubbens färger (som GUIF publiken gjorde nu i semifinalerna) eller som har samma höga ljudvolym som Alingsåsfansen. 

Av någon märklig anledning så verkar annars handbollspubliken ofta tycka att det är fult att stötta sina lag. Jag fattar det inte! Vad är det som är fel i handbollskulturen? Jag känner folk som när de går på hockey eller fotboll tar på sig lagets matchtröja och sen håller de låda matchen igenom. Men sen när de går på handboll så kommer de i vanliga kläder och sitter tyst. Det är så märkligt. Det kan inte bara bero på att handbollen har färre åskådare, utan det måste också vara något i kulturen, som hindrar folk från att stötta. Men jag är övertygad om att det går att vända. Lugi har t ex börjat få en hyfsad klack, medan H43:s ensamme trumslagare inte är mycket att hänga i julgran.

Men jag måste också erkänna att jag retar mig lite på Alingsåspubliken. Det är en sak att stötta sitt lag, men att häckla motståndarna är inte lika snyggt. Tyckte inte det var snyggt att bua ut Pilfalk efter det att han hade slagits ner av Johan Pettersson. Och inte är det så snyggt att skrika "Hata Bajen" med mera. 

Men på det stora hela så tycker jag ändå att handbollspubliken behöver börja efterlikna fotbolls- eller hockeypubliken även om det också innebär vissa övertramp från åskådarna. Undrar när handbollen får sina TIFO:s? Kan man hoppas på att något liknande inträffar i SM-finalen?

Något för SM-finalen?

Kommentarer
Postat av: Avbytarbänken

Du har en trevlig och läsvärd blogg. Din namne måste höja sin standard för att hänga med =)



Två saker jag reagerar på. Ingen i hallen såg att Petersson använde händerna mot Pilfalk, allra minst domarna. Det som publiken reagerade på var att Pilfalk låg kvar tills domaren blåste av Alingsås kontring. Sedan reste han sig omgående och lommade tillbaka till försvaret. Filmning så att säga. Hade repriser funnits tillgängliga så hade nog reaktionen varit annorlunda. Vad jag dock inte helt ställer upp på är att det lät som att publiken buade åt Pilfalk även i den sista matchen.



Om du lyssnar noga på tv-sändningen så hör du att klacken skanderar "krossa Bajen". Lite mildare än hata, eller hur?

2009-05-04 @ 23:24:24
URL: http://www.avbytarbanken.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0