Skånedominans

Nästa år är det dominans av skånelag i elitserien igen och det troliga är ju att det inte är så många av dessa som kommer att slåss i toppen. Mängden talanger i syd verkar inte räcka till för alla lagen.

Men det är egentligen inte så bra för handbollen att det är sådan snedfördelning i Sverige. Det är verklig dominans för syd och väst. För att öka massmedias bevakning måste det bli fler lag från framförallt Stockholmstrakten.

Men vilka kan tänkas lyckas bäst av skånelagen? Hur kan man tänka sig att den inbördes ordningen kommer att bli?

Här kommer min gissning idagsläget.

Ystad IF
Lugi
H43
IFK Kristianstad
Malmö HK
O/V

Ystad borde lyckas. Ett redan starkt lag har förstärkt med både Seifert och Ekberg. Även om jag är lite undrande till dubbelbemanningen på högerkanten med både Hammarstrand och Ekberg. En säker placering bland de fyra bästa bör det bli för YIF.

Lugi verkar sitta kvar med ett lag i orubbat bo, med undantag för nytillskottet Kim Johansson. Ett klokt förvärv eftersom Björn Nordmark verkar vara ett osäkert kort. Det brukar gå bättre för lag som blir mer sammansvetsade. Jag tror på ett bättre resultat nästa år. Vem vet, kanske kan även Kim Ekdahl bli stabil? Hade jag varit tränare så hade jag skickat honom till en mentalcoach, för mycket av ojämnheten verkar sitta i huvudet. Lugi bör komma bland de sex bästa.

H43 känns lite turbulent just nu. Många som lämnar och många som kommer. En ekonomi som känns skakig. Jag är fortfarande osäker på Pelle Källs kompetens. Jag tror därför på ett bättre år och man bör kunna hamna bland de åtta bästa. Undrar förresten om H43 kommer att ha råd med ett damlag i elitserien, vilket verkar vara målet, även om det sker i ett samarbete med Lundagård.

IFK Kristianstad. En härlig hemmapublik, ett lag med go och en ung entusiastisk tränare gör att jag tror att det kommer att gå rätt bra för nordost-skåningarna. Eller rättare sagt jag hoppas det. Med tanke på att det är ett gammalt storlag och med en ny hall på gång så hoppas jag att det går vägen. Vad sägs om en plats 9-10?

Malmö HK har en skicklig tränare och bör ha lärt sig läxorna från förra besöken i elitserien. Tror ändå att de är lite tunna. Bör också hamna på plats 9-10. Och det är väl vackert så.

O/V som också har en bra tränare känns definitivt för tunna. Det skulle inte förvåna mig om de hamnar i botten och åker ur.

Hur tror ni andra att det kommer att gå?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0