En dag för sent

Det här inlägget borde jag ha skrivit igår eller rent av redan i tisdags kväll. Men tyvärr hindrar mitt arbete mig just nu från att skriva i önskad omfattning. Det är rätt surt att man måste behöva jobba ibland.

Jag har i denna blogg kritiserat handbollens i allmänhet och Lugis i synnerhet usla förmåga att sälja sin produkt. Axnér tog upp samma problematik i tisdagens Handbollsklubb. Vi har tv-avtal som inte ger några större pengar, vi har klubbar som inte marknadsför sig och som inte klarar av att ha några arrangemang till matcherna, vi har ett förbund som är anonymt, etc etc.

Det handlar bl a om bristande kompetens. Man vet inte hur man ska göra för att sälja sin produkt: hur man raggar sponsorer, hur man marknadsför sig och hur man genomför matcharrangemang. Man har inte heller en klar bild eller vision om hur man skulle kunna göra, utan är säkert i många fall till och med övertygad om att det är bra som det är. Det är för många glada "amatörer" som är inblandade.

Det handlar också om att en feghet. Jag vet från Lugi att man inte tycker sig ha råd med mer marknadsföring eller häftigare arrangemang. Problemet är att man inte fattar att man inte har råd att låta bli. Jag är övertygad om att varje satsad krona ger mer tillbaka i intäkter och sponsorpengar. Som det är nu så dör man istället så sakta.

Jag kan också notera att Handbollsklubben tydligen inte läst Avbytarbänkens blogg. Den 12 % publikökning som man pratade om beror ju enbart på Kristianstads entré i elitserien. I övrigt så är det ingen publikökning.

Frågan är om den ökade exponeringen i tv kommer att märkas på åskådarsiffrorna. Det bör det göra på sikt.

Hellgren känns lite väl naiv ibland. Han verkade ju tro att handbollen kommer att kunna komma tillbaka åskådarmässigt. Jag är lika säker. Det har ju inte hänt mycket nytt när det gäller marknadsföring de senaste åren, så vad är det som säger att det ska hända något nu?

Likaså tycker jag att hans snack om HK Malmö som den nya storklubben som kommer att lyckas i Champions League känns väl optimistiskt. Jag hoppas verkligen att HK Malmö lyckas sätta handbollen på kartan i Malmö, för det kommer att gynna handbollen som helhet. Men de har fortfarande en lång väg att gå innan de är ett topplag. Säsongsstarten i år börjar dock kännas imponerande. Det blir en bra värdemätare ikväll mot ett annat överraskningslag.

Jag vill också säga att jag håller med Avbytarbänken när han tycker att diskussionerna blir för korta och ytliga i Handbollsklubben. Antingen får man begränsa antalet ämnen eller förlänga tiden. Som det är nu är det alldeles för stressigt. Sen tycker jag gott att Perlskog kan få vara kvar. Han kan ju få representera oss vanliga dödliga som inte är handbollsspelare men som har ett intresse ändå. Helt klart är Axnér stjärnan, men jag tycker att Lövgren har börjat komma in i rollen.

Axnér ja. Jag måste säga att jag är glad att han dykt upp som bloggare. Det har vitaliserat handbollsdebatten och även skapat mer liv i handbollsintresset. Jag tycker att han ofta träffar rätt i sina uttalanden. Och har han inte tonat ner sig? Eller är det jag som vant mig? Det är inte lika många påhopp och de känns inte heller lika grova. Och så blir jag även lite avundsjuk. Varför kan inte jag skriva lika snärtiga one-liners?  Antagligen för att jag är en tråkig jävel.


Kommentarer
Postat av: Avbytarbänken

På tal om jobb. Hur gick det med den där hemsidegenomgången?

2009-11-19 @ 11:46:05
URL: http://www.avbytarbanken.bloggagratis.se
Postat av: !

Tråkig? Nej, din blogg är riktigt bra. Tillsammans med Axnérs de två klart bästa bloggarna på nätet. Insatt, tydlig och kunnig om speciellt handbollen i Skåne (dvs halva handbollssverige).

2009-11-19 @ 18:59:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0