En helg utan handboll

Hela denna helg har gått i familjens tecken. Det är ju attans att man ibland måste välja bort handboll. Och dessutom en helg som innehöll en hel del handboll. Det känns minst sagt surt.

Så jag missade Alingsås första poäng i Champions League. Poäng som antagligen kan bli viktiga för svensk handboll.

Jag missade även Koldings stormatch mot Kiel. Den matchen visar att det går att rubba storlagen, men det visar också att Kiel antagligen är nere i en liten svacka. Först en jämn match mot Magdeburg och sedan ytterligare en mot Kolding. Tråkigt nog skadade Lukas Karlsson sitt ena långfinger i början av andra halvlek och hamnade på akutmottagningen.

Det verkar som om besvikelsen konstigt nog är större än glädjen i Koldinglägret. Tydligen så svider Koldings tre stolpträffar i slutet av matchen.

Hamburg å andra sidan krossade FCK i helgen. Enligt rapporter så var Bitter överlägsen Hvidt och Ege.

Den danska seriematchen mellan Team Tvis Holstebro och AaB, slutade både i slagsmål och en protest. Joachim Ernstsson gjorde mål i slutsekunderna genom att skjuta ett frikast längs golvet. Men målet underkändes av domarna som menade att matchtiden var slut. Under protesterna så började Lars Rasmussen i TT Holsterbro att bråka med några svenskar i AaB. Nu har TT Holsterbro uttalat sig i media om att de kommer att lämna in en formell protest eftersom de menar att målet gjordes i tid.

Och jag missade till sist även  H43: s vinst mot RIK. Det var välbehövliga poäng för blåklockorna. Ännu har man inte offentliggjort en ersättare för Nemanja. Ryktet hävdar att man efter att försökt övertala både Anders Rasmussen från Danmark och Anders Jacobson från H65 nu är på väg att skriva avtal med en ung spelare från Balkan.

Och nu är det 100 % klart att Axnér läser denna blogg. Det känns faktiskt ändå som en kvalitetsstämpel och ett godkännande. 

Ungdomshandboll ligger mig varmt om hjärtat. Och är det verkliga skälet till varför jag är vinröd och inte blå. De senaste 20-30 åren har Lugi haft en betydligt bättre ungdomsverksamhet än H43. Men skillnaden minskar numera år för år. Axnér pekar på några brister i Lundalagens ungdomsverksamhet och menar att Ystad är bättre på att producera elitspelare. Det kan mycket väl vara som Axnér skriver att Lundalagens fokus på alla ungdoms-SM leder till att det inte skapas några elitspelare. Lundalagen har för många tränare som är kåta på tidiga framgångar. Jag är dock inte lika säker på att Axnér träffar rätt när han skriver: "Deras sätt att prioritera individens utveckling, låta dem vara stjärnor och i tidig ålder bära ansvar för laget, blir en avgörande skillnad.". Jag vet inte om detta är vägen till framgång. Att låta vissa vara stjärnor tidigt är kanske bra för dessa spelare, men jag är övertygad om att man på detta sätt samtidigt hindrar andra att växa och utvecklas.

Ämnet är intressant. För vad är det som t ex Lugi gör fel? Hur kan man t ex ha alla ungdomslagen i SM-final, så som det var 2008, och ändå inte kunna producera fler A-lagsspelare? Nu provar Lugi att elitsatsa på vissa handplockade ungdomar, men jag är inte säker på att det heller kommer att vara ett framgångsrecept. Problemet tror jag mer är en kulturfråga. Lund är en akademiskt präglad stad. För förvånansvärt många ungdomar i Lund är det betydligt viktigare med utbildning och att skaffa sig bra jobb än att syssla med handboll. Det är inte riktigt accepterat att elitsatsa på handboll istället för att utbilda sig. Och många orkar inte göra båda sakerna. 

Och på tisdag ska jag ta igen all missad handboll i helgen. Härligt med en hel handbollskväll i TV 4 Sport. Jag tyckte att premiären i förra veckan gav mersmak.

Och så kan jag se Lugi möta Skövde i kväll. Den matchen kan sluta hur som helst. Mina tankar, men inga pengar, går åt Skövdevinst. Det är ju fasiken att jag spelade bort alla slantar i oktober.

 


Kommentarer
Postat av: NJD

kolla ehftv.com om du vill se cl handboll

2009-11-09 @ 19:57:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0