Först ut

Jag har roat mig med att göra en snabb koll av de blå hemsidorna, H43: s och Alingsås. Borde kanske gjort en djupare analys men har inte tid just nu.

Rent allmänt tycker jag att båda är helt ok. Jag var beredd att såga H43: s sajt men den var bättre än jag hade förväntat mig. Om man nu bortser från utseendet.

Mängden information och vilken typ av info.
Det finns en del att läsa på båda. Båda har lagt ut nödvändig information. Alingsås har djupare information inom vissa områden. Men saknar också helt och hållet information inom andra, t ex under "Om klubben". På H43: s är informationen överlag mer kortfattad/mager.

Jag tycker att Alingsås kunde haft en särskild nyhetssida och haft nyheterna tydligare på startsidan. Nu ligger de längst ner på sidan.

Tycker också att Alingsås kunde haft en dokumentbank på sin sajt. Det har H43 men de har å andra sidan inte lagt ut så många dokument.

H43 kunde gott haft mer spelarinformation när det gäller sina representationslag.

Jag gillar att Alingsås både har en gästbok och en bloggsida. H43: s har ett veckobrev, men dessa ligger lite undangömda.

Jag gillar också att H43 har ett embryo till webbshop.

Och båda sajterna har den goda smaken att ha en länksamling där det bl a finns en länk till denna blogg!!

Om det är lätt att navigera inom sajten, bl a hur lätt det är att söka information
Tycker båda är lättnavigerade. Men jag får en del felmeddelanden när jag navigerar inom Alingsås sajt. Alingsås menyer är på två nivåer. En horisontell högst upp på sidorna som anger huvudkatalogerna och sedan en vertikal inom varje huvudkatalog. Vid första besöket var jag lite förvirrad, men egentligen tycker jag att det är ett bra system. 

Hur ofta sajten verkar uppdateras, dvs hur livaktig den är
Båda verkar underhållas regelbundet. Vilket är mycket viktigt.

Utseende
Helt klart är Alingsås snyggare. Känns modernare och har snyggare design. Och det är viktigt tycker jag. En sajt är inte bara en informationsbärare utan också ett sätt att marknadsföra sig. En tråkig sajt lockar inte läsare.

Det har sina nackdelar att använda sig av en standardprodukt från ProTeam som H43 gör. Sajten blir ful, tråkig och utan profil. Kreativiteten blir hämmad och det är svårt att lägga till ny funktionalitet.

Jag tycker att att H43 måste ta steget och göra en snyggare sajt. Utseendet håller inte alls.

Det skulle vara intressant att veta vilka som har bäst publiceringsverktyg kopplade till sina sajter.

Svarstider
Båda verkar vara lite i långsammaste laget. Men sådant är svårt att mäta. Det kan vara tillfälligheter.

Kommentarer
Postat av: Surfarn

Alingsås har ju nyheter på förstasidan, med bild. Längre ner finns ett arkiv. Kan det bli enklare?

2009-11-03 @ 11:01:53
Postat av: Utvecklare för AHK's site

Skulle vara intressant att få reda på vad du fick för felmeddelanden? Och vart du fick dessa felmeddelande?

2009-11-03 @ 11:19:13
URL: http://www.ahk.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0