Winther tid

Jag måste erkänna att jag har lätt för att haka upp mig på vissa saker. Jag har vissa käpphästar som jag kan tjata om i evighet.

Det kan gälla hur viktigt det är att bedriva ungdomshandboll i våra klubbar och hur man ska ta hand om ungdomarna. Ett skrämmande exempel var ju Gais för några dagar sedan som sparkade ut de unga killar som de inte tyckte platsade i deras elitsatsning. Gais har helt klart inte fattat vikten av att låta bredden vara med så länge som möjligt. Verkligheten är ju den att ju fler ungdomar man har i sin verksamhet desto större publik och mer sponsorintäkter får man. Och mycket riktigt så lyckades Gais reta upp sin huvudsponsor Swedbank. Lugi har en mycket väl fungerande barn- och ungdomsverksamhet men de senaste åren har det börja blåsa lite mer elitinriktade vindar. Jag tror inte att Lugi riktigt vet vad man är på väg att ge sig in i. Det kan komma att kosta mer än vad det smakar.

Och sen har vi det här med Arenan i Lund. Den är fin men den kunde ha blivit fantastiskt fin. Det stör mig att när man ändå bygger för 250 miljoner att man inte kan satsa de ytterligare 6-7 miljonerna som hade behövts för att få den i toppklass. Jag tror inte att jag är ensam att reta mig på vissa saker varje gång jag är på plats. Arenan är som en att bygga en fin villa utan vitvaror eller köpa en lyxbil med den svagaste motorn man kan hitta.

Och så har jag hakat upp mig på Ystads Winther den sista tiden. Låt mig förklara att jag är imponerad av Ystad. Man har lyckats bygga upp en bra ekonomi, Sveriges bästa?, och har lyckats värva både lysande spelare och en mycket kompetent tränare. Som skåning så är Ystad vårt hopp om en plats i SM-finalen. Men det hindrar inte att jag tycker att det är något som inte fungerar i laget. Och naturligtvis vet jag inte vad som är orsaken men jag misstänker att det har något med Winther att göra. Och även om detta är helt fel så bär han åtminstone en del av ansvaret och då tycker jag inte att jag gör fel som kommer med kritik. 

Till sist vill jag ta upp biljettförsäljningen till Sveriges matcher i VM 2011. Är de inte lite väl dyra och är det vettigt att sälja dem i paket för runt 3 000 spänn? Vilken normal svensk småbarnsfamilj har råd? En tvåbarnsfamilj tvingas alltså att lägga ut 12 000 kronor. Det skulle inte förvåna mig om försäljningen kommer att gå dåligt. Jag har varit på VM och EM både i handboll och fotboll de senaste åren och de biljetterna har varit betydligt billigare. Tycker att det känns lite girigt från VM-organisationen. En märklig detalj. När man är inne på Ticnet och söker på handboll så får man inte upp biljetterna till VM. Det lär ju inte underlätta försäljningen.
 

Kommentarer
Postat av: Ungdomstränare

Har under flera år mött Lugis duktiga flicklag i cuper och i usm. Elittänket har alltid funnits där. Brukar "skämta" om att Lugis flicklags matchställ bara finns i en storlek.Kommer spelaren i de små shortsen så får de vara med. Övriga ombedes lämna föreningen.

2009-10-26 @ 10:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0