Oj då, en vinst

Så jäkla härligt att damerna vann idag mot Tyskland. Verkligen kul att laget fick börja ett mästerskap med en framgång. Det kan leda fram till en gruppvinst om man nu inte får för sig att göra ett bottennapp i någon av de kommande matcherna.

Om jag är ärlig så brukar jag tycka att det är riktigt frustrerande att se damlandslaget spela. Det brukar vara alldeles för mycket berg-och-dalbana. Men idag var det inte riktigt lika mycket tekniska fel och idiotiska spelval. Och då blev det också en vinst mot ett Tyskland som själv utsett sig till medaljfavorit. Det kändes gott.

Men alla spelade inte bra idag. Men jag kan ju börja med de som var bäst. Allra bäst var Gabriella Kain i mål. Bättre än så kan inte en svensk målvakt i damlandslaget spela. Therese Islas Helgesson kom in och avgjorde matchen med några mål i följd i slutet av andra halvlek. Och ungtupparna Jamina Roberts och Nathalie Hagman var bättre än några av de etablerade spelarna. Och hela laget visade på moral när man kunde vända till vinst trots att man låg under större delen av matchen. Det största bottennappet var Annika Wiel Fredén. Hon blev ju känd när hon dissade sina landslagskompisar i sin blogg. Att visa dålig lojalitet med sina kompisar kan ibland löna sig. Men jag undrar vad hon kommer skriva om sin egen insats idag på sin blogg. Det finns väl inget annat betyg att ge än USEL. Och vad ska man säga om Linnea Torstensson? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Finns det någon spelare som är mer ojämn eller där det mentala spelar så stor roll? Jag tycker det nästan gör ont att se henne spela. Offensivt så var hon totalt under isen i 36 minuter. Men sen helt plötsligt gör hon tre snabba mål och sen försvinner hon helt igen. Bakåt så var hon däremot rätt ok. Men tänk så bra hon kunde ha varit om hon hade haft samma mentala styrka som Roberts eller Jacobsen.

I morgon är det dags för Ukraina. Hoppas nu att laget vinner igen så att man kommer in i en framgångsvåg.

(Professor Hellgren har inte alltid lika mycket koll som han själv verkar tro. Talangen Vanessa heter Tellenmark i efternamn och inte Telander som ha sa idag.)


Kommentarer
Postat av: Martin

Linnéa bra bakåt? Hon spelade utan tvekan minus med sig själv. Riktigt yr emellanåt.

2010-12-07 @ 22:49:55
Postat av: Sturmerfoul

Martin, jag skrev rätt ok, inte bra. Visst är hon ojämn i försvaret också. Men jag ville inte vara för elak.

2010-12-07 @ 23:00:47
URL: http://sturmerfoul.blogg.se/
Postat av: Martin

Ok då =)

2010-12-08 @ 12:42:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0