Marcus Haglund är heligt förbannad

Avbytarbänken har gjort mig uppmärksam på att Marcus Haglund på HK Malmös sajt skriver att han inte gillar personer som bara gnäller och spyr galla och som inte kommer med några konstruktiva förslag när det gäller handboll i allmänhet och matcharrangemang i synnerhet. Nu vet jag inte om Marcus har läst denna blogg, men jag gissar att han även skjuter in sig på mig eftersom jag precis som många andra gnällt en hel del över bristfälliga arrangemang.

Tycker att Marcus tar i lite väl mycket, men Marcus kanske har ett ovanligt dåligt humör, vad vet jag. För visst borde det finnas annat som är mer motiverat att göra honom heligt förbannad.

För även om vi gnäller så bryr vi oss, vi är engagerade. Att inte bry sig eller att vara oengagerad är något som känns mer motiverat att bemötas med ilska.

Det är verkligen att begära mycket att kräva att man alltid ska ha lösningen på det man kritiserar. Jag tycker t ex att orättvisor i samhället är fel. Ska jag inte kunna skriva det, även om jag inte har lösningen på problemet? Naturligtvis ska man inte behöva hålla tyst om ett problem bara för att man inte vet hur det ska lösas.

Dessutom missar Marcus grundproblemet. Med lite självkritik kan ingen inom svensk handboll tycka att matcharrangemangen är bra. I många matcher finns det ju inte ens någon form av arrangemang att tala om. Jag begär mer än en speaker och lite musik. Händer inget så kommer handbollen för eller senare att självdö.

Nu förstår även en gnällspik som jag att klubbarna inte har det så lätt. Ekonomin är inte den bästa och pausen mellan första och andra halvlek är för kort för att göra något meningsfullt med den. Och det är ont om folk som vill engagera sig och jobba ideellt. Och arrangemangskompetensen finns ofta inte heller på plats. Som exempel vet jag ett tillfälle när Lugi tog in ett proffs från reklamradiovärlden. Det tog inte många möten innan personen gav upp eftersom det inte fanns någon som förstod hans idéer. Det som gör mig irriterad (men inte heligt förbannad) är att klubbarna inte verkar vilja jobba mer med arrangemangen. Hur många nya grepp dyker upp under en säsong? Framförallt begär jag mer från t ex Lugi och H43 som fått en sprillans ny arrena som gör det möjligt att prova nya grepp och så händer ingenting. Snacka om att missa chansen att marknadsföra sin produkt. 

Hur kreativ är då Marcus själv? I sin artikel lägger han fram ett enda förslag, men inte vilket förslag som helst, det förslag som löser alla problem. Jag citerar: "Förutom att vinna matcherna finns det bara en enda lösning på att få mer folk på matcherna och det är en kall öl. Det måste bli möjligt att kunna gå till matcherna och ramla in en timme innan. Beställa en pytt i panna med vändstekt ägg, en kall öl och bara njuta av livet inför en rafflande match.". Ja, då var det ju fixat. Varför då klaga på oss som inte är konstruktiva när det enbart finns en enda lösning? 

Men jag håller faktiskt med Marcus. Det måste gå att göra en fest av arrangemangen. Matcherna ska bara vara en del av ett underhållningspaket. Så istället för att klämma in underhållning i pausen så inled istället arrangemangen en god stund före match. Erbjud mat, underhållning och dryck. Varför inte sälja biljetter till dessa paket?

Allt behöver inte heller kosta skjortan. I Lund har vi otroligt kreativa ungdomar i gymnasieskolorna. Det är ingen slump att Amanda Jenssen, Måns Zemmerlöw, Idol-Ola kommit fram. Varför inte erbjuda dessa ungdomar möjligheten att uppträda före match?

Men allt handlar inte om själva arrangemangen. Klubbarna måste också bli bättre på att göra reklam för matcherna. Det räcker inte med några affischer på stan och någon liten annons i tidningen. Några förslag:

Snyggare och mer aktiva hemsidor, varför t ex inte ha "klubb-tv" som visar intervjuer, matcher, information mm?
Aktiviteter på köpcentra eller på stan. Varför inte låta spelarna träffa allmänheten? Varför inte underhållning (musik, stå-uppare, uppvisningsmatcher) där man samtidigt marknadsför klubben.
Flygblad
Möjligheten att själv skriva ut matchaffischer så att var och en t ex kan marknadsföra matchen på sin arbetsplats eller skola.
Aktivt försöka uppmärksammas på olika radiokanaler.

Dåliga förslag kanske. Men de som är proffs inom området borde kunna komma på många, många fler. Men det gäller ju att ta in dessa proffs. Det gäller att våga att ta in dem även om man inte fattar vad det är de vill genomföra.







 


Kommentarer
Postat av: Marcus

Har inte skjutit in mig på dig, mest på de som har anonyma kommentarer på diverse forum. Däremot var dina förslag du lade fram riktigt bra! Bra lösningar, fortsätt så! Gillar din blogg skarpt så bara skriv vidare. Även om jag skulle önska att du klev fram och presenterade dig.



Klart att jag är på dåligt humör ibland, kan inte alltid vara som en solstråle:)

2010-02-02 @ 09:26:05
Postat av: !

Bra Marcus! Tolkade din krönika som att du inte alls var förbannad. Sen vågar du stå för dina åsikter och det är beundransvärt.

2010-02-02 @ 10:34:50
Postat av: Sturmerfoul

Och jag gillar det Marcus skriver. Vi eldsjälar som brinner för handboll och tar oss tid att skriva om handboll är rätt viktiga för att skapa intresse.



Hyfsat hemlig är jag ett tag till. Men det går att nå mig på [email protected].

2010-02-03 @ 14:51:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0