Det drar ihop sig

Som jag skrev innan idag så är grupp 1 jäkligt oviss. Och inte blev det mindre spännande efter dagens resultat. Kroatien hjälpt av tjeckiska domare i matchen mot Island har 5 poäng och sen tre nordiska lag på 4 poäng.

I nästa omgång bör Kroatien ta ytterligare 2 poäng mot Österrike och Island bör göra likadant mot ett Ryssland som inte har något att spela för. Danmark tror jag slår Norge nu när Vatne är skadad. Norge har dessutom ett för dåligt lagspel och kan inte alltid hoppas att Ege spikar igen. Då skulle ställningen efter omgång två vara: Kroatien 7 poäng, Island och Danmark 6 poäng.

Så eftersom Kroatien tappade poäng idag så har Kroatien något att spela för i matchen mot Danmark. Jag tror att Island ligger bäst till för en semifinalplats och jag tror att Norge är chanslösa. Sen är det rätt öppet om Danmark eller Kroatien tar sista semifinalplatsen, men jag tror just nu mest på Kroatien. Men vilken fight det kan bli på torsdag.

Som vanligt kan man inte låta bli att undra vad som händer i handbollens korridorer. De tjeckiska domarna idag kändes köpta av Kroatien. Fast jag minns från de svenska guldåren att andra länder ofta hävdade att domarna dömde till Sveriges fördel. Antagligen är det så att domarna alltid gynnar de stora länderna. Att samma sak även händer i Sverige visar Avbytarbänkens inlägg om vilka lag som gynnas av domarna i Sverige. Det tänker jag skriva om i nästa inlägg.

 

 


Kommentarer
Postat av: fp

Det skulle ju också kunna vara så att mindre framgångsrika lag och deras supportrar ofta har en tendens att tro och tycka att de bättre lagen alltid gynnas...

Fråga någon GAISare.



Statistiken är intressant, men underlaget är alldeles för litet för några seriösa slutsatser.



2010-01-29 @ 00:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0