EM

Ja, det var ju i samma kollaps igår som mot Slovenien. Men förlusten svider ändå. Det handlar ju om samma Polen som vi trots allt hade lätt för i kvalet. Har Polen blivit bättre eller vi sämre? Jag tror på det sistnämnda.

Anfallsspelet flyter inte som det gjorde i EM-kvalet. I båda matcherna har motståndarmålvakterna spikat igen. Jag tror inte det bara handlar om att de har lyckade dagar, utan det handlar nog också om att spelarna avslutar utan tanke. Mot Slovenien sköt man där målvakten förväntade sig skott och igår så missades alltför många frilägen genom att målvakten lurade svenskarna att avsluta där han ville.

Men man kan också undra hur både spelare och ledare tänker. Varför alla dessa idiotutvisningar? Skulle tänka mig att Sverige är det lag som har flest utvisningar pga knuffar. Knuffar brukar ju hänga samman med dåligt fotarbete. Jag ser hellre utvisningar pga hårt spel än att man inte hinner med i försvaret. Det är känns verkligen trist att spelarna dra på sig så många utvisningar genom att putta med raka armar eller att genom putta eller hålla fast fria spelare i avslutsläge.

När det gäller det här med att tänka så uppstår det också hela tiden många andra märkliga situationer på plan. Som när Carlén inte spelar vidare bollen i kontring utan istället springer rakt in i en polack. Det är fortfarande många spelare som känns orutinerade, framförallt när det drar ihop sig i slutet.

Men det var också tveksamt av Ola och Staffan att börja vila de spelare som trots allt ordnat en ledning med fyra bollar, med resultat att Polen kom ikapp. Här skulle jag hellre sett att man red på flytvågen ett tag till.

Men vi kan också ha haft lite oflyt med domarna. Hade vi haft domare som tillåter hårdare spel så hade vi kanske kunnat vinna bägge matcherna. Men jag tror egentligen att det handlar mer om att motståndarna spelar ett smartare försvarsspel, som inte sticker i domarnas ögon.

Men allt var inte mörker igår. Jag har ju tidigare klankat ner lite på Kim Ekdahl du Rietz. Igår skötte han sig verkligen i sin EM-debut,  även om jag fortfarande tycker att han inte satsar fullt ut i vissa lägen. I går så var det en situation där han drev upp bollen över hela planen och när han närmade sig motståndarmålet och började stega igenom så tvekade han i sista steget istället för att satsa fullt ut. Hade han inte tvekat så hade han antagligen antingen gjort mål eller fått straff. Nu blev det ett frikast. Men annars tycker jag att hans insats lovar gott för framtiden. Petersen skötte sig också den tid han fick spela och Beutler visade att han är i bra form. Mattias Gustavsson är också i bra form och gör en bra insats. Den andre Kim sköt betydligt fler skott igår, men jag förväntar mig ändå mer av honom.

Niklas Ekberg fick en rekyl igår. Var återigen säker i straffskyttet men visade brister från kanten. Polske målvakten käkade nästan upp både Niklas och Jan Lennartsson. Den sistnämnde tycker jag inte håller landslagsklass. Här måste Ola och Staffan hitta någon annan att satsa på inför framtiden. Varför inte Alingsås Markus Enström eller Guif: s Zachrisson.

Hur gick det då i de andra matcherna igår?

Tyskland vände ett underläge till nästan vinst, precis som Slovenien gjorde dagen innan. Även om Tyskland inte är lika bra som förr så har man i alla fall en kampmoral som är större än Sveriges. Jag har svårt att tänka mig att Sverige kan vinna i morgon.

Frankrike gjorde återigen en dålig match. Och vann bara med uddamålet. Men första halvlek visade att man trots allt är bra. Och när det spelet inte flyter så har man ändå Omeyer i mål som en räddande ängel. Men det är dags för Frankrike att börja visa klass.

Spanien öste på igår igen mot Ungern. Matchen var egentligen avgjord redan efter fyra-fem minuter. Spanien verkar verkligen vara på gång igen. Man kan snacka om ett tungt lag både bildligt och bokstavligt.

Ikväll avgörs det antagligen om Danmark kommer att gå till semifinal eller ej. Jag tror som sagt att man får svårt mot Serbien. Toskic, Peric, Ilic, Stankovic, Lapcevic är inga dåliga spelare. Har inte Danmark lyckats täta försvaret så blir det förlust ikväll. Och då lär det inte heller bli något guld.

Island kommer att vinna mot Österrike och Kroatien mot Ukraina.

Den andra intressanta matchen idag står mellan Norge och Ryssland. Nu gäller det för Norge att vinna. Med lite självförtroende så har man helt klart chansen. Jag tror Norge är det bättre laget.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0