Gott Nytt 2010

Efter att ha varit däckad av influensa några dagar så ska jag försöka samla ihop mig till ett inlägg.

Precis som Axnér skriver så påminner Lundaspelen oss varje år om varför vi älskar handboll. Så mycket känslor i ett koncentrat under fyra dagar. Det är inte konstigt att vi Lundabor redan ser fram emot nästa års turnering. Jag kan också inte låta bli att nämna att det var mer folk och större tryck i Arenan när H43: s juniorlag tog sina titlar än när herrlaget spelar i samma Arena.

När vi andra bloggare då och då tappar momentum, som danskarna säger, så fortsätter Avbytarbänken att leverera. Nu senast med en avhyvling av alla idioter som tydligen saknar all form av omdöme och som gör bort sig i gästböcker eller i kommentarer till bloggar. Det positiva med dessa idioter är att de trots allt har ett engagemang för sporten. Men jag tycker det är jäkligt trist att klubbar inte kan ha gästböcker i sina sajter.

Avbytarbänken har precis som Axnér tagit fram ett förslag på AST. Det går ju alltid att diskutera vilka spelare som borde vara med. Det finns rätt många olika kombinationer av lag som i princip är lika rättvisande. Själv skulle jag kunna tänka mig följande lag:

Jesper Larsson, Kristianstad
Niklas Ekberg, Ystad
Erik Fritzon, Sävehof
Niklas Gudmundsson, Lugi
Niklas Forsmoo, Lugi
Gunnar Stein Jonsson, Drott
Kristian Bliznac, Alingsås

Enligt HEH så är danska hårdsatsande AG Håndbold intresserade av Niklas Ekberg. AG som har samma storsponsor som Rhein Neckar Löwen har ju värvat storheter som Joakim Boldsen och Lars Jörgensen och säger sig nu vilja satsa på skandinaviska talanger. Men hur långsiktigt är stödet från storsponsorn Kasi Group? Om jag har förstått rätt så är det företag som distribuerar och marknadsför smycken, framförallt från danska designers. Det ökade sin omsättning från 2 miljoner DKR till 354 miljoner DKR på fem år! Det är ju imponerande, men har man verkligen råd att satsa på två klubbar? Finns det verkligen så mycket pengar att hämta i smyckesbranschen? De är ju dessutom huvudsponsor för fotbollsklubben Bröndby.

Det var tydligen lite tjafs mellan Alingsås och Kristianstads tränare i senaste elitseriematchen. Det fick mig att fundera på om inte handboll har en ovanligt stor andel av tränare som sticker ut och som är minst sagt udda personligheter? I vilka andra idrotter har vi en Johan Zanotti eller Kenneth Andersson?

Apropå tränare så måste jag nämna Pelle Käll. Jag är alltmer säker på att H43 gjorde fel som lyssnade på bl a Axnér och tog in honom som tränare. Man kan knappast säga att laget utvecklats under hans ledning. Enligt uppgift så är många unga spelare livrädda för honom. Och inte vågar han ge ungdomarna så många chanser. Undr hösten har man tappat många poäng genom att matcha gamlingarna alldeles för mycket. Det kan knappast vara bra för framtiden. Inte om man skulle vilja fylla på med egna produkter. Tycker att H43 borde leta efter nya tränarkrafter, men kanske väger Axnérs ord fortfarande tungt.

När det gäller Lugis tränarduo var jag från början rätt tveksam till om det överhuvudtaget skulle fungera. Men det verkar funka bättre och bättre. Nu har man till och med börjat kunna komma överens om att ta time-out i tid.

Och så har vi snart EM men först upptakten med fyrnationsturneringen. Det ska bli intressant att se hur Sverige tänker lösa problemet med V9. Apropå Kim Ekdahl så var det inte rätt anmärkningsvärt att han själv tyckte att han inte borde varit med i truppen, när han blev intervjuad i matchen mot Ystad? 

Axnér tror ju att Sverige bäst blir sjua i EM. Så kan det mycket väl bli men jag väljer att vara mer positivt inställd, en semi-final är inte helt omöjlig. 





  







Kommentarer
Postat av: !

Jag tyckte tidigt till om såväl 100-lappen och även Avbytarbänkens ibland klumpiga sätt att uttrycka sig om olika personer. Avbytarbänkens blogg har nu dock höjts rejält och din egen blogg håller mkt bra nivå. Jag har rensat rejält i mina Favoriter och har nu bara kvar nämnda bloggar och Axnérs som länkar. Charlies blogg var inledningsvis kul, men något gick snett och det bittra tog över.



"Livrädda" för Käll? Inte tänker han väl ta liver av dem? :)



Fortsätt skriva. Topp 3 som sagt!

2010-01-01 @ 20:22:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0