Kim Ekdahl igen

I dagens Skånska Dagbladet så ger Staffan Olsson en fingervisning om varför Kim Ekdahl du Rietz kom med i EM-truppen. Han säger: "Han är den som besitter den största talangen i svensk handboll just nu i mina ögon, med den massan, kroppsbyggnaden, den snabbheten och spänsten som han har".

Men nu handlar det ju inte bara om fysisk förmåga i handboll, hjärnan och psyket måste också vara med. Och där håller Kim ännu inte högsta internationell klass.

Vi som ser Kim på hemmaplan vet att han ena matchen kan vara fullkomligt lysande och på egen hand avgöra en match, för att i nästa match vara helt anonym.

Han är som bäst när han satsar fullt ut i djupet och går på genombrott, men alltför ofta trillar han in i en lunk där han går och spelar handboll, ofta sidledes eller hellre passar bollen vidare istället för att stega igenom. Det finns stunder där han alltför ofta har ryggen mot motståndarmålet.

Jag hoppas att EM gör honom gott och att han blommar ut och visar vad han kan. Det gäller inte bara att ha talang man måste också våga ta för sig. Jag hoppas av hela mitt hjärta att han verkligen blir den stjärna han har kapacitet att bli. Tyvärr lär inte Lugi hinna ha så mycket nytta av talangen. Kim lär bli proffs för eller senare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0