Pokalfinal

Som vanligt gissade jag fel. FCK tog hem båda cuptitlarna i Danmark. Båda matcherna blev riktiga rysare. SK Århus hade chansen att kvittera med en straff i slutsekunden, men missade. Bjerringbro kunde ha kvitterat i sitt sista anfall. Herrmatchen slutade i lite allmänt småbråk när FCK: s jugge medvetet slog en Bjerringbrospelare i ansiktet under sista anfallet. Jag skulle gissa att FCK lägret firar rejält i natt.

Jag har fått några kommentarer om möjligheten att införa cupspel i Sverige. Elitklubbarna vill ju öka antalet matcher för att få större intäkter. En cupturnering hade kunnat erbjuda denna möjlighet. Men hur skulle man kunna få skapa ett intresse för detta i Sverige? Jag har ingen aning. Fotbollsförbundet har t ex inte lyckats.

Man kanske skulle studera hur man gör i Danmark. Dagens finalspel var en riktig folkfest, som en Bjerringbrosupporter sa: "Det har varit hygge hela dagen. Vi har druckit, sjungit och festat. Och vi ska fortsätta hela natten." Nu blev det kanske inte det sista eftersom man förlorade matchen, men uttalandet säger något om hur stämningen borde vara kring handbollsfinaler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0