Fotboll

Det är mycket fotboll i dessa dagar. Jag gillar inte enbart handboll utan ser gärna på fotboll också. VM och EM är riktiga höjdare. Men det går inte att låta bli att lägga märke till vissa tendenser under fotbolls-VM. En är att de bästa spelarna verkar slitna. Den täta matchningen under säsongen sätter sina spår. En annan är att många dessutom verkar mätta. Suget att vinna för landslaget verkar mindre än att vinna för klubblaget. Det kan bero på att många större delen av året spelar utomlands och då är det kanske inte konstigt att man får mer känslor för klubblaget än för landslaget. Men det kan också bero på att det är mindre pengar i landslaget. Men det som jag mest har hakat upp mig på är dels fotbollsspelarnas eviga filmande som tyvärr är satt i system och dels hur medvetet man försöker påverka domarna.

Frågan är om handbollen kommer att gå samma väg. Jag tror det. Vi ser redan tecken på att handbollen har samma utveckling. Vi har spelare som t ex Marcus Ahlm som inte vill spela i landslaget, utan istället satsar på klubblaget. Vi ser spelare som är slitna i mästerskapen pga tätt matchande i klubbarna. Och handbollsspelare är också bra på att försöka påverka domarna. Men än så länge filmas det inte på långa vägar lika mycket. Vad händer om handbollsspelarna också sätter filmandet i system? Med tanke på det intensiva och snabba spelet, som gör handbollen svårdömd redan idag, så borde det bli helt omöjligt för domarna att döma om filmandet ökar. Så jag hoppas det dröjer. Och skulle det bli ett problem med filmande, så tror jag inte att de handlingsförlamade internationella förbunden kan komma fram till en lösning. Varför försöker man idag t ex inte att komma åt problemet med alla kantspelare som står i målgården när de gör mål?

Till sist är det ju kul att konstatera att Magnus Järnemyr blivit utsedd av spanska handbollsförbundets hemsideläsare till nästbästa försvarsspelaren i spanska ligan. Det verkar bara vara Ola och Staffan som inte inser hur bra Järnemyr är och hur viktig han hade varit i det svenska landslaget.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför spelar inte Jernemyr i landslaget.



Neandertalaren Robert A kan man slänga på tippen.



Jag tror faktiskt att vi behöver en ny förbundskapten.



Staffan och Olas tid är förbi, även om de är untouchables.



Over and out!!!!!

2010-07-05 @ 09:34:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0