Grattis H43/Lundagård

Så gick H43/Lundagårds damer upp i elitserien. Det har varit väntat ett tag, men före säsongen så trodde jag inte att de skulle gå direkt upp i eliten. Räknade med att stjärnorna Tellemark och Engdahl skulle bli skadade någon gång under säsongen och att laget då skulle tappa poäng. Men så blev det alltså inte. Det är lite som en historia om Åshöjdens BK. Kvarterslaget som går hela vägen från flicklag till elitserielag. Starkt jobbat av tränaren Engdahl som följt laget från tidiga år, men jag tycker också att man kan lyfta fram eldsjälen Friberg från H43, som verkligen brinner för damerna.

Jag har varit tveksam till samarbetet mellan H43 och Lundagård och är väl så fortfarande. Jag förstår inte vad Lundagård har att vinna på samarbetet. Har för mig att från början var det sagt att Lundagård skulle stå för damverksamheten, men det tog inte lång tid förrän H43 smög sig in i både namn och tröjor. H43 däremot som misskött sin dam/flickverksamhet under många år (var tog de hyfsade årskullarna 90, 91 och 92 vägen?) fick genom samarbet ett damlag. Så vem som är den största vinnaren av samarbetet är lätt att se.

Det ska bli intressant att se vad som händer med laget. Stommen är från Lundagårds framgångsrika 91-lag, så många är fortfarande juniorer. Ett SM-guld på juniorsidan är att vänta. Man har alltså många goda år framför sig. Men samtidigt undrar jag fortfarande om det finns tillräckligt med pengar i H43 och Lundagård för att ha ett elitlag på damsidan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0