Lunds Arena

Jag har på omvägar förstått att vissa tycker att jag är helt ute och cyklar när jag klagar på Lunds Arena. Men jag kanske inte har varit helt fel ute ändå. Idag så går Arenachefen ut i Skånska Dagbladet och säger att han är bekymrad för ekonomin. Bokningarna är färre 2010 än budgeterat. Från politiskt håll skyller man på finanskrisen och den hårda konkurrensen. Men det håller inte. Finanskrisen är ju på väg att släppa medan konkurrensen bara kommer att bli hårdare. Det gäller att leva med alla konkurrenter. Man måste alltså försöka utveckla konceptet för att kunna överleva. Något måste alltså göras, men det är inte helt enkelt eftersom Arenan har några grundläggande problem.

För det första har den en felaktig storlek. Den är för stor för att vara en handbollshall för elitserien, men den är för liten för att vara en arenahall. De stora artisterna hamnar inte i Lund.

För det andra leds Arenan inte av några experter på att arrangera events. Det håller inte. Dessutom saknar jag att man är mer på hugget från ledningen. Som läsarna av denna blogg vet så har jag tagit upp flera detaljer som jag tycker behöver rättas till, men inget händer.

För det tredje har man nog problem med profilen. Är man en konferensanläggning? Men i så fall saknas en del. Det är för få konferensrum och det saknas fullständig konferensservice. Eller är man en arena för evenemang? Eller en handbollshall? Det underlättar inte marknadsföringen att marknaden inte riktigt vet vad det är för produkt som säljs.

När Arenan byggdes så sade man att den skulle vara självfinansierande. Men som det är nu så pumpar kommunen in 5 miljoner i driftsbidrag varje år. Det kanske är lite jämfört med andra kommuner, men Lund måste vara medvetna om att denna siffra kommer att stiga. Och det tror jag inte riktigt att politikerna förstår eller allmänheten för den delen.




Kommentarer
Postat av: Mitt6

Du har så rätt i ditt resonemang, min käre Sturmerfoul. Varför är det så, att i Lund har man svårt att hitta de rätta personerna för kunna göra något konkurrenskraftigt. Det gäller nästan på alla områden.

2010-03-24 @ 08:36:03
Postat av: Dodo

Svaret finner man i orden Lunds Universitet. En säker bromsklots i nästan alla sammanhang. Viruset kan beskrivas som ungefär: - Vi gör som vi brukar, varför förändra något som fungerar? Vi har ju alltid gjort så här utan problem.

- Håll dörren stängd, för fan! Det drar kallt.

2010-03-24 @ 16:16:29
URL: http://snickesnack.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0