Dansk dramatik

Har inte bloggat på ett tag, känner mig faktiskt lite trött på handboll, men så såg jag danska finalmatchen mellan AaB och Kolding och insåg varför jag gillar handboll. Och jag insåg även att den svenska ligan inte riktigt håller dansk klass. Det är trots allt skillnad på tempo och det fysiska spelet. Kolding kändes ha kontroll på matchen. Bo Spellerberg verkade kunna göra mål när han ville och målvakten Ole Erevik var lysande i mål, men så träffades Ole Erevik i huvudet av ett skott från Kristian Svensson och fick bryta matchen. Och Spellerberg blev allt mattare. När samtidigt Jonas Larholm började ta för sig så vände AaB matchen och verkade i sin tur vinna komfortabelt. Men Kolding har kilovis av finalrutin och precis som Sävehof så ger de aldrig upp och kom tillbaka. Men AaB lyckades behålla ledningen och vann med uddamålet inför en entusiastisk hemmapublik.

Svenskarna var förvånansvärt bleka idag, med undantag av Jonas Larholm. Jag har sett Kristian Svensson och Lukas Karlsson spela bättre. Mattias Gustavsson skötte sig i försvaret och drog rutinerat på sig ett rött kort i slutsekunderna när han stoppade Koldings sista chans att kvittera. Olof Ask var inne en kort stund och blev utvisad. Kantspelarna Rasmus Wremer och Jan Lennartsson var bleka.

Har fått en kommentar om att jag inte ska anklaga förbundet för att poolindelningen är osportslig eftersom klubbarna önskat sig detta. Det var fel av mig, jag borde naturligtvis kritisera HEH. Men samtidigt så verkar vi alltså ha ett förbund som tydligen låter HEH införa vad som helst. Jag ska ärligt erkänna att jag inte har koll på ansvarsfördelningen mellan förbundet och HEH, men sportslighet kan jag tycka borde vara något som förbundet åtminstone borde ha en uppfattning om.

Kommentarer
Postat av: fd Avbytarbänken

Det är förbundets tävlingskommitté som gjort poolindelningen. Däremot har HEHs medlemmar (klubbarna) röstat för poolerna som spelform.

2010-05-16 @ 17:16:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0