En högre växel

Lugis herrar är på väg uppåt. Det går bättre och bättre dag för dag, som man sjöng för i tiden. Det fanns mycket positivt i gårdagens vinst mot Kristianstad. Där fanns vilja och kämpaglöd, men inte minst stundtals riktigt bra spel både framåt och bakåt. Det är som natt och dag jämfört med de fiaskot mot HK Malmö. Kim Ekdahl var riktigt lysande. Hoppas det håller i sig nu, så att han verkligen lyfter både sig själv och laget. Hallberg verkar äntligen vara på väg mot storformen och skötte sig utmärkt igår. Jag har i tidigare inlägg glömt att nämna Johan Folin, men vilken nyttig spelare han är. Han gör ett utmärkt jobb både i anfall och försvar. Hans bläckfiskarmar suger åt sig otroligt många bollar. För första gången i år kan jag inte komma på någon som gjorde en dålig insats. Zanotti fortsatte också på den inslagna vägen och var aktiv i sitt coachande. Till och med Axnér lyfte från bänken och bl a  vid ett tillfälle slängde käft med Kristianstads Jesper Larsson.  

I Kristianstad var det kul att se Johan Pettersson på kanten. Gamlingen håller än, var som vanligt säker i straffskyttet och missade bara en straff när matchen ändå var redan körd. Fast han sov lite i försvaret vid något tillfälle. Kristianstad känns tyngre i år, men verkar ha tappat lite i tempo och omväxlande anfallsspel. Men de kan mycket väl gå till slutspel i år.

Det är inte bara läsare som blir lite trötta på den här bloggen. Det blir jag också. Det har varit alldeles för mycket Lugi hittills under säsongen. Och det har varit för mycket klagande på Lugis förmåga att marknadsföra sig själv och genomföra matcharrangemangen. Det fanns för mer än 2000 år sedan en romersk politiker vid namn Cato (den äldre). Han avslutade alltid sina tal med att säga: "För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras". Han lyckades tjata till sig ett krig mot Karthago. Jag har också försökt tjata mig till förändringar, men inser att det är hopplöst. Lugi vill helt tydligt inte ändra på något. Jag kan bara för sista gången på ett bra tag konstatera:

att Lugi inte vill utnyttja de möjligheter Arenan ger till häftigare matcharrangemang. Man fortsätter med samma arrangemang som man kört med de senaste decennierna.
att Lugi inte vill byta ut sin rätt dåliga speaker.
att Lugi fortsätter med tramset att försöka få publiken att messa in matchens lirare.
att Lugi av någon märklig anledning återgått till tidigare säsongers inspringsfilm (dock hade man plockat bort spelare som inte längre spelar i laget), istället för den betydligt roligare och häftigare som man hade i den första matchen i år. Kan tänka mig att någon/några av styrelsens konservativa och besuttna ledamöter inte gillade den ungdomliga stilen.
att man inte vill prova några nya grepp för att marknadsföra matcherna, man tror fortfarande att det räcker med några små annonser i tidningarna samt några affischer på stan.

Jag såg AG Köpenhamn krossa Lemvig i den danska ligan idag. Runt 6000 på läktarna och ett jäkla tryck. Och detta i en stad där FCK tidigare bara lyckades locka 5-600 åskådare. Vad är skillnaden? Jo, man jobbar professionellt med att göra ett häftigt arrangemang. Och det går faktiskt hem, folk kommer och tittar. Kasi-Jesper sa före matchen att det viktigaste inte är att vinna, utan att vinna stort. Det handlar om att underhålla åskådarna. Underförstått handbollen kommer i andra hand, showen i första hand. Kan man lyckas i Köpenhamn så kan man också lyckas i Sverige, och även i Lund. Tänk om ansvariga i Lugi och H43 skulle ta tåget över till Köpenhamn och göra ett studiebesök. Men det är väl att hoppas för mycket.

Roade mig förresten med att titta på de styrelseledamöter som tittade på matchen. Jag såg dem inte klappa i händerna en enda gång. Och ordföranden var nog snabbast av alla att lämna Arenan. Snacka om att ge signaler till laget.

Men nog om detta. Jag ska försöka lyfta blicken till andra lag och handbollen som helhet.


Kommentarer
Postat av: okänd

Klappade du själv med då?!

2010-10-02 @ 19:09:50
Postat av: Stürmerfoul

Rätt dum fråga från signaturen okänd. Förstår inte folk som inte vill gå på match. Och förstår ännu mindre de som går på match och sedan sitter helt tysta. Självklart att jag både klappar och skriker under matcherna.

2010-10-02 @ 19:45:09
Postat av: Oskar

Kan inte annat än att hålla med dig om dem dåliga arrangemangen. Har idag bevittnat H43-Skövde inför 720 tappra själar. Känns som att klubbarna måste bli mil bättre på att marknadsföra sig för att få "breddpubliken" i Lund att komma. Vi riktigt inbitna kommer ändå. Den nya arenan har precis som du skriver givit klubbarna fantastiskt mycket större möjligheter till kringarangemang än tidigare, både för publik och sponsorer. Får en känsla av att klubbarna trodde att detta skulle komma av sig självt i och med den nya arenan, och att man på så vis blivit bekväma.

Vissa saker måste bara fungera. När jag kom idag var inte den ena uppgången till läktarna öppen, ibland har det varit låst till vissa toaletter, och det är mycket sällan mer än en kiosk som är öppen. Knappast full service för åskådarna med andra ord, och knappast något som lockar förstagångs åskådarna tillbaka.

2010-10-02 @ 22:38:22
Postat av: Anna Nilsson

Så rätt du har! Dock vill jag tillägga en sak:

Det finns ett antal åskådare som faktiskt betalt inträde fullt ut. De är givetvis där för att få se matchen. Tyvärr saboterar en del personer detta genom att komma försent till matchen, komma försent till sin plats efter pausen. stå upp och prata med varandra under matchen (!) och bli förolämpade när man ber dem sätta sig. m fl underligheter. Oftast är det VIP:are, ungdomar men också styrelsemedlemmar och kommittémedlemmar.(JA, jag känner igen dem). Tycker detta beteende är ytterst hänsynslöst och vägrar därför betala för att få se ofullständiga matcher. Det får bli TV-matcher ist. Till sist vill jag bara instämma i kritiken mot kommentatorn, säkert en bra kille, men jag klarar inte av att uppfatta vad han säger! Märker en jkl skillnad de ggr Stoffe har vikarierat!

2010-10-03 @ 17:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0