Äntligen

Jag undrade under dagen igår om Lugi skulle täppa till truten på mig. Och delvis så gjorde man väl det igår. För äntligen var det vissa saker som såg bättre ut.

Zanotti hade vaknat till och visade äntligen glöd och vilja från bänken. Det var det jag som jag har efterlyst och inte Tivoli som Axnér trodde i sin blogg. Och hela laget visade både vilja och kämpaglöd. Kim Ekdahl ville äntligen ta för sig och gick på avslut. Återigen visade han att han att han skulle kunna göra hur många mål som helst i elitseriematcherna. Bara han ville och den viljan saknas tyvärr alldeles för ofta. Bäst i laget var annars Joakim Svensson i mål. Vilken kanonmatch han gör! Förutom Kim och Joakim så gjorde Johan Fohlin också en bra match med bl a ett otal boldstölder. Och äntligen fick även kantspelarna några bollar att jobba med.

Lugi köpte sig lite arbetsro genom segern. Det kan göra susen framöver.

Men nog haltar spelet fortfarande, framförallt framåt. Lugi vann främst pga målvaktsspelet, där Joakim Svensson framförallt räddade Lugi i början av första halvlek. Men Lugi vann också pga att Aranäs anfallsspel totalhavererade i andra halvlek. Det var nästan som att se damlandslaget. Det var länge sedan jag såg så många bortkastade bollar i en elitseriematch. Fast i ärlighetens namn så berodde säkert Aranäs problem delvis på att Lugis försvar var på tårna hela matchen. Aranäs var en besvikelse. Jag hade förväntat mig mer av Atterhäll och Linders. Framförallt Atterhäll var blek och överglänstes av Lugis kantspelare. Och Aranäs målvakter var precis så dåliga som alla experter trott före säsongsstart. Det spelet håller inte i Elitserien.

Lugis klubbdirektör/sportchef Emme Adebrukar säga att Arenan gör det möjligt att förvandla matcherna till fester. Och återigen måste jag fråga mig när ska man då börja med festligheterna? Precis som jag trodde så kom mindre än 1000 åskådare till matchen. Om jag som vanlig dödlig förstår att det inte lär komma så många till matchen, varför inser inte Lugis ansvariga detta? Varför ansträngde man sig inte för att få fler åskådare till matchen? Kan det vara så att Lugis marknadsexpert i styrelsen har fullt upp med att bevaka sin dotters karriär i damlaget? Enligt uppgift så tror jag inte att damlagets tränare Brljevic har så stort utrymme att misslyckas precis. Nu utgör visserligen biljettintäkterna bara en mindre del av klubbens intäkter, men jag tror inte att sponsorer är helt okänsliga för hur intressant Lugi som produkt är för allmänheten. Med låga publiksiffror blir det inte precis lättare att jaga sponsorer.

Och inte är det särskilt professionellt att före matchen spela upp förra årets vinjett och presentera förra årets lag med bl a Forsmoo och Jensen som inte längre finns kvar i klubben. Jag fattar inte hur man kan ta inramningen runt matcherna med sådan klackspark. 

Och det var kul att se att man ändrade priserna för den dödfödda idén om att messa in matchens lirare. Första mathen vill jag minnas att det kostade 3 kronor, i början av matchen igår så hade priset sjunkit till 1,50 kronor för att sedan under matchen dala ner till en 1 krona. Och när matchen var slut så fick man helt plötsligt veta att man kunde ha vunnit en halsduk om man röstat. Ända skälet till att delta i omröstningen är att man kan vinna något, så det är ju rätt tänkt. Men jag fattar ändå inte vitsen med det upplägget. Undrar hur många röster man får in? 

Speaker var klubbdirektören Emme Adébo. Jag kan bara notera att han skötte sig bättre än ordinarie speaker. När tar Lugi in en riktig duktig speaker?

Nästa hemmamatch blir mot Kristianstad. Det vore tjänstefel om man inte kan locka fler än 1600 besökare till den matchen. Ska bli intressant att se om man försöker göra derbyt till en fest.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0