Det drar ihop sig - del 3

Nu har herrtränarna och Axnér lämnat sina tips inför säsongen. Alla verkar övertygade om att Sävehof kommer att vinna. Men jag är inte lika säker. Alingsås var ett bra exempel förra året på att ett deltagande i Champions League sliter på truppen. Det kommer säkert Sävehof också märka.

Mitt tips är att Drott vinner serien. De kommer att vara ännu bättre i år. Ulf Sivertsson är kanske Sveriges bästa tränare.

Ystad IF verkar starka i år. Men som ni vet är jag är jag inte alltför imponerad av Pelle Käll. Frågan är om han kan lotsa laget hela vägen till toppen.

Jag tror att Alingsås och Guif kommer att hänga med i toppen.

Så dessa är alltså mina topp-5 lag: Drott, Sävehof, Ystad IF, Alingsås och Guif.

Sen kommer det antal lag som är svåra att rangordna. Här har vi Lugi, Skövde, RIK, HK Malmö, Aranäs och IFK Kristianstad. Lugi lär inte bli ett topplag i år heller. Jag tror fortfarande att lagets dynamiska ledarduo (eller snarare ledartrojka eftersom Rustan Lundbäck har ett finger med i spelet) inte är det optimala tränarparet. Och Kim Ekdahl du Rietz kommer inte att bli frälsaren i år heller. HK Malmö är en dark-horse. Laget har förstärkts och tar i år ett steg uppåt i tabellen. Aranäs känns svårtippade. Truppen är inte alls dålig, men att vara nykomling är aldrig lätt. Frågan är om IFK Kristianstad växer med den nya hallen. Det är inte omöjligt, så jag tror att de slipper riskera nedflyttning i år.

Till sist har vi bottenlagen: Lindesberg, H43, Hammarby. Något av dessa lag åker ur. Snacka om kräftgång för Hammarby. Man kan inte bara skylla på att Stockholm saknar något större handbollsintresse. Visst verkar det som om man kunde ha gjort ett bättre jobb i styrelsen. För handbollens bästa så är det bra om Hammarby inte åker ur. Det behövs ett Elitserielag i huvudstaden. Och Lindesberg som äntligen har fått sin nya hall. Vilken antiklimax det vore om laget åkte ur. Men risken är trots allt stor, truppen känns alldeles för tunn. Det känns hugget som stucket om det är Lindesberg eller H43 som blir jumbo. Men jag tror att Lindesbergs hemmastöd fäller avgörandet och räddar kvar Lindesberg. 

Så hur tror jag alltså att det kommer att gå i serien? En serie som jag fortfarande tycker förstörs av poolspelet. Jag tycker att fundamentet i all idrott är sportslighet. Börjar man tumma på det så kan man lika gärna lägga ner tävlandet. Och poolindelning och matcherna i poolerna är osportsligt eftersom alla inte möter alla lika många gånger. 

1. Drott
2. Sävehof
3. Alingsås
4. Ystad IF
5. Guif
6. Skövde
7. HK Malmö
8. Lugi
9. RIK
10. IFK Kristianstad
11. Aranäs
12. Hammarby
13. Lindesberg
14. H43


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0