Publik

Sydsvenskans Max Wiman frågar idag vad handbollen gjort för fel som så tydligt missat att marknadsföra sig, åtminstone i södra Sverige: 3 000 färre i Slaget i Malmö än senast och färre än 1000 både i Lugis match och i H43: s derby mot HK Malmö.

Jag hackade lite på Lugi i gårdagens inlägg, men H43 är inte mycket bättre de heller. Även om jag tycker att H43 i alla fall provat lite fler nya grepp än Lugi, med lite bättre annonsering och t ex fritt inträde då och då.

Jag har regelbundet gått och sett handboll i mer än ett decennium och arrangemangen har knappt förändrats. Det är märkligt att Lundaklubbarna inte fått ut mer av den nya Arenan. Marknadsföringen är inte heller särskilt annorlunda. Det enda man fortfarande ser är en och annan affisch på stan eller små annonser i tidningarna som dessutom allt för ofta är felaktiga.

Det handlar inte bara om pengabrist. Hoppas jag verkligen i alla fall, för de sparade slantarna på sämre marknadsföring och arrangemang kostar mer i andra ändan i minskade intäkter.

Det handlar delvis om att man inte har tillräckligt med personal för att göra bättre arrangemang. Och det kan ibland kanske handla om ointresse eller bristande vilja. 

Men det viktigaste skälet tror jag är att klubbarna saknar kompetens. Man vet inte vad man ska göra för att locka fler till matcherna. Men det är något man borde kunna råda bot på. Det borde inte vara så svårt att hitta personer utanför klubbarna som skulle kunna komma med nya fräscha idéer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0