Snålblåst

Det blåste kalla höstvindar utanför Malmös Arena idag och frågan är om det inte redan också har börjat blåsa kallt runt Lugis tränarduo.

Jag har ju tidigare i den här bloggen ifrågasatt valet av Zanotti och Axnér som tränare. Vilket gjorde mig riktigt impopulär bland Lugifansen. Jag trodde dock inte att det skulle börja lika dåligt som det har gjort i år. Matchen idag var ett riktigt magplask, snacka om förvirrat virrvarr i Lugis spel. Det märks verkligen att man satsat på individuellt spel på bekostnad av intränade system, för det finns ingen som helst struktur i spel eller matchning. Fortfarande är det fullkomligt obegripligt att Söndergaard matchas mycket flitigare än Wahlström. Det enda skälet som jag kan tänka mig är att Wahlström är skadad. Får väl kolla med Zanotti om det är skälet. Hallberg har börjat säsongen helt utan tajming, men fick ändå mycket speltid idag. I båda förlustmatcherna har motståndarna ryckt iväg när Hallberg styrt upp spelet. Kim Ekdahl är fortfarande otroligt blek. Ska jag verkligen få rätt när jag skrev att Kim inte kommer att utvecklas något mer i år? Det är tydligt att vissa uppställningar funkar bättre än andra, men ändå så verkar det som om Zanotti inte hittat vilka spelare han ska matcha. Det byts spelare, som det verkar, helt utan tanke.

Nu är det visserligen för tidigt att säga vad var det jag sa. Det är många omgångar kvar. Men jag börjar redan bli uppriktigt orolig. Får inte Lugi till spelet snart så är risken stor att man kan dras in i nedflyttningsstriden.

Det är tydligt att Zanotti inte riktigt trivs just nu. Han är inte sig lik på bänken. En av hans bästa egenskaper är hans förmåga att tillföra energi till laget, men det gör han inte just nu. Han verkar mest gå omkring och tycka att det är jobbigt att vara tränare.

Men det slog mig att jag inte ska vara irriterad på Zanotti eller Axnér. De gör ju så gott de kan. Ansvaret ligger hos Lugis ledning. De är de som ska kritiseras om det skulle gå åt pipan i år. 

Oscar Jensen fick inte riktigt förtroende i Lugi förra året. Men idag så visade han att han är en betydligt bättre målvakt än de som Lugi valt att satsa på. Undrar när Lugis ledning inser vikten av att värva en rutinerad och stabil målvakt. Målvaktsspelet är ett av skälen till varför försvaret i Lugi inte fungerar just nu. Men det är inte hela förklaringen. Före säsongen så gick bl a Kim Ekdahl ut och sa att Lugi skulle bli jobbiga att möta eftersom man tränat mycket på ett nytt försvarsspel. Men så särskilt jobbiga att möta verkar man inte just nu. Försvaret läcker nästan som ett såll.

Nu är det upp till bevis mot Aranäs på onsdag. En förlust mot nykomlingarna och en eventuell kris kryper närmare. Undrar vilken publiksiffra Lugi får på onsdag? Blir det färre än 1000?

Jag hade tippat vinster för Ystad och Lugi. Inte en siffra rätt alltså. Ystad förlorade för att man inte var mentalt på plats i första halvlek. Kan tänka mig att man underskattade H43. H43 spelade bättre än vad jag trodde på förhand, men Ystad skulle ändå ha vunnit. Men missar man två raka straffar och en drös frilägen så vinner man inga matcher. Men det var kul att se H43: s energi. De kämpade och firade som om de spelade en SM-final. Det var kanske fel av mig att döma ut dem före säsongen. Men jag tror fortfarande att Ystad kommer att hålla till i toppen. Truppen håller hög klass och är bred. Med lite mer jäklar anamma i kommande matcher så kommer man att ta fler segrar. Men Ystad har två brister. Det känns verkligen tunt på mitt 6. Nyförvärvet håller inte riktigt högsta elitserieklass. Hade jag suttit i Ystads ledning så hade jag börjat leta efter en ny mitt 6: a. Den andra bristen är Pelle Käll. Ystad hade behövt en bättre tränare.

Slaget i Malmö kändes inte lika kul idag. Det var betydligt färre på läktarna och jag som hade efterlyst några Tifos blev grymt besviken. Det var ofta tyst som i graven i Arenan. Varför är det så svårt att få ett publiktryck i handboll? Lugi hade en kille med trumma som råkade hamna bland fler Malmö fans än Lugi fans. Så han gav upp i första halvlek. Överhuvudtaget var det nog minst antal fans från Lugi. Ystadborna var som vanligt många. Och det satt några högljudda H43:are utanför en loge. Och Malmöfansen började heja först när det var solklart att Malmö skulle vinna.

Malmös speaker fick mig att fundera på vilket lag i Elitserien som egentligen har den sämsta speakern? Malmös och Lugis är i alla fall klara kanditater till att vara sämst i Sverige.

Kommentarer
Postat av: Vit

Håller emd om allt! Hoppas det är sista gången vi ser detta arrangemang. Vill se hemmamatcher i en kokande ÖP-hall och inte i en ekande halvtom Arena.

2010-09-19 @ 12:01:27
Postat av: Birger Henningsson

Vi som håller på H43 tyckte det var en

härlig match som H43 välförtjänt vann.

Det var härligt att se vilket go det var i Brännberg, hoppas det håller i sig.

2010-09-19 @ 16:02:27
Postat av: okänd

Lugis kille med trumma satt på a15, det var lugis sektion!. Men det här med o skapa tryck under matcherna det är nog lika bra vi lägger direkt för det kommer tyvärr aldrig att fungera

2010-09-20 @ 09:53:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0