Plattmatch

Inte gjorde damlandslaget en höjdarmatch igår. Per Johansson får tacka Gabriella Kain att det trots allt blev en vinst. Hade inte hon spikat igen under andra halvlek så kunde det mycket väl ha blivit en snöplig förlust. Det är skönt att Sverige nu har två bra målvakter. Sannolikheten att båda är ur slag samma dag är inte så stor. En annan som var bra igår var Anna-Maria Johansson som var gjorde mål i viktiga lägen i matchen. Jag gillar när hon kommer i fart och gör sina stegisättningar. Dessutom har hon ett riktigt vasst skott. 

Svenska lag brukar ju alltid ha problem med offensiva försvar men igår så var det stora problemet inte anfallsspelet utan istället försvarsspelet. Elfenbenskusten hade inga större problem att göra mål. Försvarsspelet var inte sig likt. Istället för den vanliga glöden så var det tafatt och slött.

Man ska inte dra några större växlar på matchen igår men jag tror fortfarande inte att det blir några medaljer i VM. För det krävs att Johanna Wiberg och Linnea Torstensson kan spela på samma nivå som i EM. Det är tveksamt om det kan bli så. Torstensson spelar visserligen men är verkligen inte bra. Varken framåt eller bakåt. Professor Hellgren undrade igår om Linnea inte vågade ta ansvar eller om hon fortfarande har ont axeln. Jag tror att det finns ytterligare alternativ och det är att hon tyvärr både är bekväm och inte alltid så spelintelligent. Det är alldeles för ofta riktigt frustrerande att se henne på plan. Men det känns bra att Johanna Wiberg har skrivits in i truppen. Vi får hoppas att hon kan gå för fullt i matcherna mot Kroatien och Danmark. Det lär behövas.

Som ni vet så har jag skjutit in mig på högerkanten i landslaget. Hellgren utnämnde Wiel Fredén till en världsspelare. Ibland är Hellgrens omdöme inte det bästa. Wiel Fredén kan bara springa fort och skjuta i bortre hörnet. Mer borde krävas av en världsspelare.

Snart får Lugi stryk av Kristianstad. Jag missar tyvärr matchen eftersom jag fortfarande är på jobbet. Det svider, för är det någon match jag vill se så är det derbyt mot Kristianstad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0