Drev

Av någon märklig anledning så har Sydsvenskan skjutit in sig på handbollen i Lund. Först en artikel om vad VM kostat skattebetalarna, följt av en artikel om vilken belastning handbollen är för Lunds nya Arena, och sen kom en artikel om H43: s marknadschef Ulf Mohlin Fagerström vilken resulterade i att han fick sparken från H43 (undrar om journalisten sover gott om natten) och till sist en artikel som ifrågasätter H43: s framtid. Den sista artikeln ställer frågan om H43 kan överleva som elitklubb. Jag kan inte låta bli att undra vad Sydsvenskans mål är, vad är drivkraften? Varför denna explosion av artiklar? Normalt så brukar Sydsvenskan vara ointresserat av handboll.

I vilket fall som helst så är jag inte lika osäker på H43: s framtid som Sydsvenskan. Just nu och ett antal år framöver så har man antagligen problem med ekonomin. Och antagligen har damlaget försvårat den ekonomiska situationen. Den ansträngda ekonomin hade säkert betydelse för att Uffe Mohlin fick kicken. Man hade nog inte råd med en heltidsanställd marknadschef. Den som har läst min blogg en längre tid vet att jag ifrågasatte både damlag och marknadschef för ett år sedan. Så det kan inte komma som en nyhet att klubben har problem.

Men om H43 klarar de närmaste åren utan att behöva skära ner för mycket på verksamheten, så tror jag mer på H43: s framtid än Sydsvenskans journalist Jan Gustafson. Han tror inte att klubben överlever som elitklubb, men det finns en hel del som pekar på en framtid. Allt snack som Jan Gustafson har om en proffsliga kan han glömma. Det lär dröja mycket länge innan en sådan finns, om det ens kommer att inträffa. Så det här med att det bara finns plats för en proffsklubb i Lund är helt irrelevant. Sen har H43 lyckats bygga upp en bra ungdomsverksamhet. I vissa årskullar är de större än Lugi. Så där har man bäddat bra för framtiden. Sen tycker jag att man provar mer nya grepp för att sälja in handbollen än vad Lugi gör. Lugi känns lite tröttare och verkar tro att man alltid kommer att vara störst. Och det kan straffa sig för Lugi. Så det är alldeles för tidigt att döma ut H43.

Och jag hoppas nu ingen tycker att det vore bra för handbollen i Lund att H43 och Lugi slogs samman. Det skulle bara innebära att handbollen minskade istället för att öka i Lund. Handbollen i Lund behöver konkurrensen för att hålla intresset vid liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0