Några ord om damlagen i Lund

Lugis damer vann överraskande stort i fredags mot norska Tertnes i Cupvinnarcupen. Jag är inte säker på vilka växlar man kan dra på det resultaten. Men om man tänker på det svenska damlandslagets framgångar i EM så är det antagligen så att svensk damhandboll börjar bli riktigt bra. Jag tror vi har något stort på gång. Och även om jag skriver mest om herrhandboll så uppskattar jag damhandboll. Tjejer som vågar spela en av de tuffaste idrotter som finns är värda all respekt. Jag vågar till och med påstå att tjejer många gånger är mer seriösa i sin handbollssatsning än vad killar är.

Lugis damer vacklade när Sabina Jacobsen blev skadad. Det förvånar mig att Lugi är så beroende av att Sabina spelar. Men nu är hon tillbaka och då bör Lugi bli bland de fyra bästa i serien. Och Lugi är ett ungt lag som har framtiden för sig. De kommer att kunna utmana Sävehof de kommande säsongerna.

Lunds andra damelitlag H43/Lundagård är verkligen en pigg nykomling. Före säsongen var jag helt säker på att laget skulle klara kontraktet men att de har chans på en slutspelsplats är lite förvånande. Jag trodde inte att detta unga lag skulle vara så pass mogna att de skulle kunna utmana de bästa damlagen. Men det gör de. Laget har värvat klokt efter sina ekonomiska förutsättningar. Men annars är styrkan ett sammansvetsat kollektiv från ungdomstiden. Och så har man två mycket talangfulla unga spelare: Vanessa Tellenmark och Ebba Engdahl. Jag skulle bli förvånade om inte någon av dem kommer att spela i damlandslaget. Och så får vi inte glömma bort tränaren Kent Engdahl, en verklig eldsjäl som personifierar svensk handboll.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0