Otur

Sydsvenskan hade en artikel i söndags. Artikeln går ut på att Lunds kommun förlorade 900 000 på handbolls-VM. Vilket naturligtvis inte är rätt. Ibland undrar jag hur journalister "tänker".

De 900 000 kronorna är kostnaden för fan-zone, affischer, en film, strålkastare och dryckerna till en middag för handbollspampar. Kostnaden är säkert helt rätt återgiven, men vad journalisten helt bortser från är vilka intäkter som VM gett kommunen. Så det är en rätt korkad artikel.

Man kan inte bara se till kostnaden. För VM har naturligtvis också gett pengar tillbaka. Arenan gör en vinst (och kommunen äger 2/3 delav Arenan). Handbolls-fansen har naturligtvis spenderat pengar, vilket i sin tur ökat omsättningen för olika verksamheter i kommunen och även skapat arbetstillfällen, vilket i förlängningen innebär ökade skatteintäkter för kommunen. VM har också exponerat Lund internationellt och det kan också mycket väl gynna kommunen i framtiden.

Jag tror alltså att de 900 000 är en bra investering. Men det är naturligtvis roligare för en journalist att bara peka på kostnaderna.

Men en sak gör mig lite bekymrad och det är när Arenachefen skyller de glest besatta läktarna under VM på otur. Det handlar inte om otur. Det var inte otur när kommunen valde att bygga en Arena som inte är tillräckligt bra för att få några intressanta VM-matcher. Och antagligen kunde Arenachefen också försökt se till att locka fler personer till Arenan. Det räcker inte att bara sätta upp några affischer på stan. Och kunde man verkligen inte lobba för att för fler intressanta matcher? Fanns verkligen inga påverkansmöjligheter? Jag misstänker att det handlar mer om inkompetens än om otur.



 

Kommentarer
Postat av: Oskar

Måste berömma dig för en mycket läsvärd blogg!!



Som handbollsälskare i Lund kände iaf jag mig inte lockad att gå i hemstaden. För samma pris som ståplats i Lund gick det att sitta i Malmö Arena. Därför kändes det självklart att gå i Malmö istället för Lund. Kan tänka mig att det var många fler som resonerade på samma sätt.

2011-02-08 @ 09:00:44
Postat av: W

Sen måste även Lund inse att FoF Arenan är ett stort misslyckande. Åker inte ens och ser mitt lag i Lund då hallen är trist, ljudet katastrof och parkeringen ännu värre. Lite kul att projektmötena inför såväl Kristianstads arena och den tilltänkta hallen i Ystad har tagit upp Lunds Arena som ett dåligt exempel. Istället sneglar man på Halmstad. Synd att inte satsa ordentligt utan bygga en betongklump utan faciliteter.

2011-02-08 @ 14:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0