Mellanrunda

Så otroligt skönt att Sverige fortfarande har chansen och att matcherna i mellanrundan betyder något. Nu fortsätter handbollsfesten åtminstone någon dag till.

Jag tror på svensk vinst idag och en stor chans mot Kroatien i morgon. Både Serbien och Kroatien har varit blekare än förväntat. Kanske var Kroatiens tränarbyte inte så bra för laget. Det kanske inte är den bästa meriten för att bli coach att man var ett svin på planen under tiden som spelare. Jag unnar inte Goluza några större framgångar.

Frågan är om vi inte ska hoppas att Danmark vinner sina två första matcher. Det kanske är bättre för Sverige att sikta på andra platsen i gruppen och att Danmark spöar våra konkurrenter. Men egentligen är det inte mycket lönt att spekulera. Det får gå som det går. Det är väl inte lönt att spekulera förrän i sista omgången.

Det rasslade till några kommentarer de sista dagarna. Det är alltid trevligt.

Kan bara instämma i att det danska gemytet är en myt. Jag har jobbat i Danmark ett tag och fick en intressant inblick i det danska samhället och arbetslivet. Det är större skillnad mellan Sverige och Danmark än vad de flesta svenskar tror. Man har en betydligt tuffare attityd människor emellan, så det är inte konstigt att man inte gillar utlänningar eller att man buar under andras nationalsånger. Men sen måste jag erkänna att jag avundas deras förmåga att stötta sitt lag. Där ligger vi i lä.

Och visst har Kim Ekdahl du Rietz gjort lyckade inhopp under hela VM. Det gläder mitt Lugihjärta att Kim äntligen tagit ett steg i sin utveckling och fortsätter sin resa mot världstoppen.

Och jag uppskattar att fd Avbytarbänken fortfarande sätter sina spår. Han kan faktiskt konsten att skapa debatt i handbolls-Sverige. Och det behövs. Därmed inte sagt att jag alltid håller med honom.  

Nu är det snart dags att sticka till Malmö Arena. Undrar hur många svenskar det blir på plats? Och kommer vi att kunna höras bland alla danskar? Och ännu svårare lär det bli i matchen mot Danmark på tisdag. Det kommer att bli som en bortamatch.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0