Överraskad

Det kom fler till Lunds Arena igår än vad jag hade trott. Över 2000 på läktarna är bra med Lundamått mätt. Men om det var så mycket till handbollsfest vet jag inte, även om publiken fick ta emot Lugiflaggor. Det var riktigt tyst i hallen emellanåt. Lugiklacken överröstades ibland av de fyra-fem personer som verkade hålla på Aranäs. Måste säga några ord om klacken. Det är kul att det fortfarande finns en liten rest, men jag tycker att de kan vara betydligt mer aktiva. Som det är nu så hejar man i några minuter och sen är man tysta lika länge och så hejar man lite grann igen. Och så här håller det på. Man verkar inte orka att hålla på någon längre stund.

Nu till matchen. Det var länge Kim Ekdahl du Rietz och Joakim Svensson i mål mot Aranäs. Kim gjorde allt framåt och Joakim storspelade efter en lite skakig inledning. Kim dominerade fullständigt i början och blev till sist punktmarkerad. Jag har flera gånger nämnt att Kim kan göra mål när han vill i elitserien. Det verkar han också själv ha insett nu och gör mål varje gång han försöker. Men det är inte enbart positivt med det här självförtroendet. Det blir inte mycket till spel för Lugi. Man passar Kim och så gör han mål på egen hand. Ibland tar han bollen på egen planhalva och studsar fram över planen för att sedan gå på avslut. Det fanns faktiskt dem i publiken som skrek att Kim skulle bänkas så att det kunde bli lite mer spel på plan. Det finns en risk för Lugi att bara förlita sig på Kim. Men det är verkligen kul att se han utveckling i år. Nu verkar han bli den storstjärna som många har sagt att han kunde bli. Och jag som några gånger ifrågasatt hans mentala förmåga.

Men även om Kim var bra igår igen, så tycker jag nog att Lugis framgångar i år beror på försvars- och målvaktsspelet. Båda har blivit mycket bättre i år. Det är inte lätt att göra mål på Lugi. Men något som Lugi behöver bli bättre på är spelet när man är en man mer. Det funkar inte riktigt bra. Och Anders Hallberg, som annars är riktigt duktig, i år behöver bli säkrare i frilägen. Av någon anledning så missar han ofta när han är ensam med målvakten. 

Nu har jag sett Skjerns tränare "Kos" vara på plats några gånger, så nu börjar jag undra om det inte är där Kim kommer att hamna. Det hade inte varit ett dåligt lag att komma till.

Och nu närmar sig en viktig match för H43. Hemma mot Hammarby måste bli en vinst, annars blir det tufft att klara kontraktet. Nu får alla blå fans ställa upp och stötta sitt lag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0