Publik

Igår såg jag Göppingen vinna över Magdeburg i en tysk cup-match. Vilken stämning på läktarna! Och vilken glöd bland spelarna! Kommer vi någonsin att få uppleva matcher med samma publiktryck i Sverige? Det är väl tveksamt. Det kommer inte ens en proffsliga att råda bot på.

Jag har funderat på vad grundproblemet är. Det handlar inte bara om sämre kvalitet på vår liga eller sämre förmåga att arrangera och marknadsföra matcher. Jag har börjat inse att handboll som sport har svårt att locka publik. En orsak kan vara att allmänheten har svårt att förstå vad som händer på plan. Jag vet att det är många som inte förstår reglerna och domsluten. Många tycker också att spelet är enahanda. Det tar antagligen tid att lära sig uppskatta finesserna. Så frågan är antagligen hur man ska lära allmänheten uppskatta handboll? Hur ska man göra handbollen mer attraktiv? Egentligen är jag förvånad över att jag börjar tvivla på handbollens möjligheter. För det finns ju mycket som borde kunna locka publik: som tuffhet, tempo, många mål, ärliga tag etc.

Men visst kan handbollen också bli bättre på att sälja in produkten handboll. Nu när jag blev glad att Lugi bjuder på inträdet i morgon mot Aranäs, så hoppades jag att man också insåg att man borde sprida budskapet om att det är gratis. Men det har man naturligtvis inte gjort. Man har inte ändrat i annonserna utan det står som vanligt att man måste köpa biljetter. Ett klart underbetyg till Lugis marknadsansvariga. Det är irriterande att man ofta slarvar så här. Är det verkligen bara sportchefen som jobbar i klubben?

Tre klubbar i Skåne har nu på kort tid bjudit på inträdet:
H43 lyckades locka 885 åskådare
Malmö lyckades riktigt bra med 2063 åskådare (antar att man ansträngde sig för att sprida budskapet)
Och nu återstår Lugi, men jag blir förvånad om det blir över 1500 åskådare
 
Undrar om det är den här vägen som handbollen ska gå? Publikintäkterna spelar ju bara en liten roll för ekonomin, så då kanske man lika gärna kan bjuda på inträdet. Men det signalerar samtidigt att det inte är värt att betala för att få se handboll. Det är inte en helt enkel balansgång att gå. Det är nog bäst att låta gratismatcherna vara undantag. Men när man bjuder på inträdet så ska man också verkligen passa på att utnyttja tillfället till att göra matchen till en fest. Om man lyckas locka ny publik så gäller det att få dem att komma tillbaka, annars är det ju ingen vits. Man ska alltså anstränga sig mer när det är fritt inträde, inte tvärtom. Det tror jag inte att de tre Skåneklubbarna ovan har insett. Ska bli intressant att se om Lugi i morgon kommer att motbevisa mig.
  


Kommentarer
Postat av: får damp

aldrig någonsin har jag varit med om en människa som gnäller så mycket som du gör!!!! Ibland får man vara glad för hur det är.

2011-03-03 @ 09:07:19
Postat av: Petter alias Nils

Det kanske inte är så konstigt att publiken uteblir när det är så dåligt som du skriver. Det leder i alla fall inte till något ökat intresse!

2011-03-03 @ 14:59:48
Postat av: Jan

Intressant inlägg om inträdespriserna. Det är klart att handbollen skall ta betalt för sina matcher. Gratis entré ger signalen att handbollen inte har något värde. För den som är intresserad är de låga handbollspriserna inget hinder. Jag bor i Göteborg och ser hur Frölunda fyller Scandinavium med 10 000 åskådare vecka efter vecka med biljettpriser mellan 200-350 kr. Handbollspubliken måste lockas tillbaka med andra medel.

Håll ut Sturmerfoul. Bry dig inte om kommentarer från personer som saknar förmågan att diskutera sakfrågor.

2011-03-03 @ 21:44:48
URL: http://sturmerfoul.blogg.se/
Postat av: Sturmerfoul

Ja, jag gnäller. Men det betyder inte att jag har fel. Tycker inte att det är bättre sticka huvudet under marken och låtsas att allt är bra.



Så kom igen Nils alias Petter eller får Damp. Visa hur konstruktiva ni är! Kom med förslag istället för att klaga på en gnällig Stürmerfoul.

2011-03-06 @ 00:18:55
URL: http://sturmerfoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0