Final

Så tog årets elitserier slut i helgen. Jag är glad att jag valde att se handboll utomlands istället för att befinna mig i Scandinavium. Det tar emot att återigen tvingas svälja en Sävehof-dubbel. Det svider verkligen, men jag kan inte undvika att beundra Sävehofs verksamhet. Sävehof är i särklass i Sverige. De kommer att dominera länge till. Frågan är om något annat lag överhuvudtaget någonsin kan bygga upp en lika framgångsrik verksamhet.

Men vilka märkliga finaler det blev. Jag hade förväntat mig en ojämn damfinal och en jämn herrfinal och så blir det precis tvärtom.

Damfinalen blev förvånansvärt jämn. Ola Månsson är en jäkel på att ta fram det bästa ur sina lag. Tveksamt om Axnér och H43 gjorde rätt som petade honom. Och hade inte Eslöv missat fyra straffar och hade inte domarna gynnat Sävehof så hade skrällen kunnat bli verklighet. Men om man summerar hela säsongen så var Sävehofs vinst rättvis.

Och jäklar vilken käftsmäll Guif åkte på! Och jag som trodde att Guif skulle vinna. Det ligger något i det här med att det är svårt att vinna första finalen. För Sävehof vann den mentala matchen. Detta kaxiga Guif blev lika bleka som matchställen. Matchen avgjordes under de första 15 minuterna när Guif brände flera frilägen. I samma stund som Thomas Forsberg fick övertaget så var det kört. Vilket målvaktsspel av Forsberg! Det är bland det mäktigaste jag sett. Men det är märkligt med kollektiva lagkollapser. Hur kan en situation uppstå när alla spelare i ett lag underpresterar som Guif gjorde? Hur kunde Robin Andersson, Tholin, Zachrisson missa frilägen på löpande band? Och hur kunde försvars- och målvaktsspelet rasa samman som det gjorde? Det här förlusten lär svida länge i Guiflägret.

Men all heder till Sävehof. Man är bäst i Sverige även på herrsidan och är verkligen förtjänta av vinsten. När Sävehofs herrar är som bäst är de ruggigt bra.

Finalernas inramning var ovanligt bra för att vara i Sverige, men varför kom inte fler än 10 700? Har magin med SM-finalerna börjat mattas av? Kan det vara så att Sävehofs dominans dödar lite av intresset?

Varför håller svt fortfarande på med ofoget att intervjua spelare under pågående spel? Och varför sätta Roger Blomqvist på det uppdraget? Det kunde inte bli annat än ett magplask.

Apropå snacket om Kim Ekdahl. Märkligt att han överhuvudtaget funderar på att stanna i Sverige. Vill han utvecklas så ska han naturligtvis flytta utomlands. Eller kan det vara så att han vill gå till Sävehof? Nej, tveksamheten handlar väl mest om han inte riktigt vågar ta steget. Fast det är på sitt sätt också modigt. Det är inte alla som vågar vilja välja bort en handbollskarriär.

Och med detta inlägg så är det även final för denna blogg. Det var tänkt att det skulle vara slut för gott, men så lär det inte bli. Det kommer istället bli en time-out. Jag har just nu inte tid att blogga och det har gått på sparlåga hela säsongen och det har varit frustrerande. Men jag kommer att få mer tid i framtiden och då lär jag återkomma. Men det kan mycket väl bli i en annan form.

Jag är lite ledsen och besviken att det här året blev som det blev. Istället för att blogga om lite större handbollsfrågor som blev det mest en blogg som gnällde och kritiserade Lugi. Mer hanns inte med. Det kändes faktiskt lite småaktigt. Men till mitt försvar måste jag säga att det är frustrerande att vara ett Lugifan. Vi hoppas varje säsong att klubben ska lyfta, men det mesta blir som det brukar. Det är jobbigt i längden att bli besviken år efter år. Men i september så lär jag åter igen drömma om guld för både damerna och herrarna. Hoppet finns där varje höst.

Och jag kommer att sakna Jimmy Jansson. Han har ju liksom alltid funnits.

Titta gärna in då och då. Inte ens jag vet hur lång min time-out blir.

Tack för mig! På återseende!



Kommentarer
Postat av: Otto

Kanske är det inte Lugi det är fel på? Kanske är det nåt (nån) annat (annan) som är felet om man fortsätter att vara besviken trots många ljusglimtar och framsteg. Är man besviken när laget kommer 10, ska man då inte vara lite positiv när laget istället blir 3? Blir man besviken när laget missar slutspel, ska man då inte bli lite glad när laget går till slutspel? Även om man missar semi. Är det verkligen bara ett lag i Sverige som får ha glada supportrar varje år?

2011-05-11 @ 09:40:54
Postat av: Nelliesmamma

Ursäkta.



VAD var det som gjorde att du tycker att inramningen var BRA?

2011-05-11 @ 22:09:40
URL: http://www.nelliesmamma.bloggagratis.se
Postat av: Sigge

Kommer att sakna dina inlägg. Att Sävehof är så dominanta i Sverige skadar förstås sporten men framförallt säger det mycket om den svenska elitseriens svaghet. Det är bara att påminna om CL-spelet där laget fick storstryk av motståndare som inte gick för full maskin. Svensk klubbhandboll har stora bekymmer.

Lugis (och H43:s) problem är kanske att man nöjer sej med att ha gått till final, klarat sej kvar, hedersamma förluster, varit nära osv. Man vågar inte satsa på att vinna. Axnérs reaktion på en mening av Bliding om att Lugi hade ett lag för SM-final illusterar det väl.

2011-05-12 @ 14:22:41
Postat av: Sigge

Det ska stå: nöjer sej med att ha gått till slutspel/kvartsfinal, klarat sej kvar, varit nära osv.

2011-05-12 @ 14:24:39
Postat av: fp

Huruvida sporten skadas av Sävehofs dominans kan man säkert diskutera. Att intresset, i alla fall på kort sikt, gynnas av bredare topp och framgångar för publikstarka lag är väl självklart.



Å andra sidan så kräver en kvalitetsmässig utveckling att det finns kvalitativa förebilder, och "bättre" lag som andra vill slå. För att citera en f.d. Lugitränare efter en förlust förra året - vi ska vara glada att det finns lag som Sävehof så att vi andra har något att kämpa mot.



Så man kan säkert också diskutera hur mycket Sävehof (och Skövde) har betytt för att exempelvis Lugis damer är där man är idag.

Eller landslaget för den delen.

Jag kan hålla med Nollan om att andra klubbar borde titta mer på Sävehof. Det känns som att många idag hellre gräver ner sig i avundsjuka, bortförklaringar och konspiratoriska idéer, än att faktiskt försöka lära sig något.



Vad herrfinalen beträffar så tycker jag att det mest anmärkningsvärda - och det som förstörde kvällen mest - var det sätt på vilket Guif släppte all stolthet och så tydligt kapitulerade när man ansåg att matchen var körd. Att bänka hela förstauppställningen i andra, med 5000 supportrar på läktaren, känns riktigt märkligt. Det kommer ju trots allt fler säsonger.



Inramningen kändes väl sådär, men 10700 på läktaren är ändå hyfsat. Jag tror att magin med sm-finalerna har gynnats av att det alltid har varit något/några starka publiklag i final (och då räknar jag även Hammarby).

Om det skulle komma finaler med enbart publiksvaga lag, och dessa dessutom skulle spelas i Stockholm, så finns det nog viss risk för att magin dör snabbt.



Hoppas att den här bloggen på något sätt överlever i alla fall. Alla röster behövs.

2011-05-13 @ 11:11:42
Postat av: Stürmerfoul

En kommentar till Otto. Jo, det är helt säkert fel på mig också. Jag är antagligen alldeles för kritisk. Men även om Lugi gick bättre i år än förra året, så kan jag ändå inte undvika att bli besviken. Damerna som blev två i serien borde gått till final. Och herrarna som blev trea i serien borde ha gått till semifinal. Slutspelet blev trots allt en missräkning.

2011-05-13 @ 13:47:11
URL: http://sturmerfoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0