Svårt att ta till sig

Har inte kunnat blogga om Lugidamernas förlust i måndags förrän nu. Det var en förlust som sved. Det är ju inte varje dag som ett seniorlag i Lugi har chansen att gå till SM-final. Mer om det längre ner i inlägget. Men låt mig först gratulera Eslöv till finalplatsen! På det hela taget så var det en rättvis seger. Man har varit det bättre laget i semifinalspelet och utstrålat mycket mer vilja och energi. Och vilken dramatik in i det sista det var i de tre sista matcherna! Det var verkligen både hett, tufft och intensivt. Handboll när det är som bäst.

Lugi skyllde på domarna och på det hårda matchprogrammet. Och visst, det är inte mina favoritdomare, men förlusten berodde inte på dem, även om straffen i slutsekunderna kändes hård. Lugi borde ha kunnat vinna ändå. Matchavgörande var Fanny Lagerström tre raka skott utanför under en utvisning följt av ett skott i insidan av stolpen från Jonna Linnéll. Och matchandet rår ju Lugi själv över. Varför i hela friden satsade man på junior-SM om det innebar att man blev för slitna i senior-SM?? Känns ju som en märklig prioritering, men det väl ytterligare ett exempel på föräldrarnas makt i laget.

Jag vet inte vad jag ska säga om damlagets säsong. Det har ju varit ett framgångsrikt år med succé internationellt och en semifinalplats i slutspelet. Det är bra gjort. Men semifinal nådde man förra året också, med en sämre trupp.

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att tränarbytet var rätt. Och jag undrar hur de föräldrar och spelare som låg bakom beslutet resonerar idag. För även om försvarsspelet blivit bättre i år så har anfallspelet blivit riktig dåligt. Det är segt och fantasilöst. Och det är anmärkningsvärt att man inte får med Petra Skogsberg mer i spelet. Den andra kanten Jonna Linnéll får mycket mer att jobba med men håller inte samma klass. Det är dåligt coachat av Dragan Brljevic.

Nu verkar Lugi vilja värva Natalie Hagman på den positionen, men även om hon är en kanonvärvning, så är jag tveksam till varför hon skulle vilja byta. Risken är stor att hon får springa på kanten utan att få passningar. Och jag är också tveksam till om Dragan är rätt person för ett lag bestående av unga spelare. Jag tyckte att Ola Månsson i semifinalmatcherna tillförde mycket mer energi och glädje till sitt lag än vad Dragan gjorde, något som jag tror är extra viktigt i ett ungt lag.  Men jag måste berömma att Dragan trots allt vågade släppa fram så många unga och orutinerade spelare. Helt otroligt att Lugi spelade men en drös spelare födda mellan 1991-1994.

Och nu det här med Lugi och SM-finaler. Med tanke på att Lugi levererar den ena högklassiga årskullen efter den andra som lyckas i ungdoms-SM så är det något som är fel eftersom man så sällan når ända fram i senior-SM. Det är 25 år sedan man tog enda guldet och det har inte blivit många finaler under årens lopp. Men vad gör Lugi för fel? Jag tror man jobbat på i gamla hjulspår för länge eller haft för mycket fokus på ungdomsverksamheten, men det känns i ärlighetens namn som om man har börjat slå in på nya vägar. Lugi börjar få ett mer elitfokus i både ungdoms- och seniorverksamheten. Och seniortränarna verkar ges möjligheten att bygga lagen på sina idéer under längre tid än vad som är vanligt. Det är bara att hoppas att denna kursändring kommer att ge resultat. Men det handlar inte bara om tränare och spelidéer. Det är något annat som saknas i Lugi. Jag saknar seniorlag som är elakare, mer taggade samt som utstrålar mer vilja och självförtroende. Lugilagen saknar förvånansvärt ofta glöd i viktiga matcher. Och jag vet inte vad det beror på. Kanske är det ett utslag av samma Lundanda som gör det svårt att locka publik till matcher och som gör att den publik som trots allt kommer gärna sitter helt tyst. Det är precis som om det är fult att heja eller att vinna. 

Jag inser att jag måste förtydliga mig. Nu när Lugi verkar vilja satsa mer på elit, redan i unga år, så kan det mycket väl leda till framgångar för seniorerna, men det kommer att kosta också. En framgångsrik och stor ungdomsverksamhet är en bra motor för att dra in sponsorpengar och publikintäkter samt ökar möjligheten att rekrytera ledare och funktionärer. En ökad elitsatsning kan mycket väl skada ungdomsverksamheten och då får man betala ett pris. Men jag kan tycka att det är bra att prova något nytt. Lugi behöver vinna något seniorguld någon gång annars riskerar Lugi att självdö på sikt.

Till sist måste jag gratulera Lugi till värvningen av Albin Tingsvall. Det var den position som Lugi verkligen behövde förstärka. Det var lite tunt med Mikael Söndergaard när Fredrik Wahlström av någon anledning aldrig fick chansen. Och Albin verkar ha en uppåtgående utvecklingskurva. Men försvinner Kim Ekdahl så räcker det inte med Albin, då måste man också hitta en ny spelare på vänster nio.

Men hur ska Hammarby klara sig utan Albin Tingsvall? Hammarby känns som en klubb i spillror. Det blir svårt att klara kontraktet. Och antagligen också elitlicensen. 

Nu närmar sig finalerna och slutet på den här bloggen. Dammästare blir Sävehof, kan inte tänka mig något annat. Men det är mer öppet för herrarna. Jag sätter en slant på Guif. De känns starka i år men kanske tippar jag mest med hjärtat. Jag har svårt med en Sävehofdubbel i år också.

Men finalerna missar jag för första gången på flera år. Jag väljer denna gång istället att se handboll utomlands. Det funkar det också. 


Kommentarer
Postat av: Sigge

Lugis finalmiss känns snöplig men det var en match som kunde slutat hur som helst. Lugi hade två chanser att nå final, i lördags stod Therese Brorsson mellan Lugi och finalen och vann matchen åt Eslöv, i måndags klev fler spelare i Eslöv fram än i Lugi där Maria Adler var för ensam. Märkligt då Lugi har en bredare trupp. Precis som Sverige i VM hade Lugi väldigt svårt att hitta linjespelarna med inspel. Jag kan tycka att det är underligt att Julia Andrejić inte var med, en vänsterhänt skytt hade kunnat ge fler alternativ och Julia har gjort bra inhopp i Europaspelet. Sen är det lätt att ha åsikter vid TV:n när man inte har hela bilden. Måste berömma Jennie Johansson som varit bra hela semifinalserien men gör sin bästa match när det gäller som mest, speciellt i andra halvlek var hon strålande.



Med värvningen av Albin Tingsvall har Lugi ett lag för minst semifinal om Kim Ekdahl stannar. Egentligen hade man det redan denna säsong men nu gäller det att utnyttja den stora kapacitet som finns med så bra skyttar.

2011-05-05 @ 16:20:23
Postat av: Enslingen

En eloge till Sturmerfoul för att du överhuvudtaget ägnar damhandbollen en tanke, något inte alla gör (för övrigt verkar den ena bloggaren efter den andra försvinna).

Domarparet tror jag inte avgjorde damsemin, snarare Dragans passivitet och tro på att allt skulle ordna sej, det trodde inte Ola Månsson som aldrig vilade utan hela tiden manade på, hoppas det finns tillräckligt med energi på lördag för vinner Sävehof där tror jag man dödar sporten.

2011-05-05 @ 18:33:37
Postat av: gt

Jag tror Skövde, Lugi, GUIF, Sävehof och AHK lägger beslag på topp 5 nästa år. Ev. kan RIK och Ystad IF med en frisk Seifert och en M6 av klass blanda sig i. Hammarby, H43 och Tumba solklara bottenlag. Lag som slåss i mitten blir Malmö, Drott, Kristianstas och Aranäs.

2011-05-06 @ 11:16:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0