Dumheter

Den här bloggen har ju blivit allt mer gnällig och sur. Det beror säkert delvis på att jag blir äldre och äldre, men jag kan inte hjälpa att jag har svårt att släppa sådant som jag tycker är dumt. Det spelar ingen roll om det är små eller större saker. Den senaste dumheten som jag har svårt att ta till mig är att Per Johansson valde Hanna Fogelström istället för Nathalie Hagman i VM-truppen. Det är så jäkla korkat. Nathalie är överlägsen Hanna i det mesta.

Nu har vi i alla fall fått en förklaring. Men inte känns beslutet smartare för det. Så här har Per Johansson resonerat: 1. Landslaget behöver inga lirare, utan vill ha arbetshästar. 2. Man vill ha en spelare som man inte behöver ändra spelet efter.

Vad är det för trams? I modern handboll behöver man alltmer individuellt skickliga spelare som vågar ta egna initiativ. Spelet blir allt mindre uppstyrt och bygger mer och mer på individuella prestationer. Hur kan man då välja bort en lirare för en arbetshäst? Jag fattar ingenting. Och vad är det för dumhet att landslaget behöver ändra spelet efter Nathalie? Vad är det som Hanna tillför som inte Nathalie kan tillföra? Kan det vara så att man bara tänker försvarsmässigt? Är det avsikten att kantspelaren bara ska täppa till bakåt och inte tillföra något framåt?

Jag märker att jag fortfarande är ilsken. Men jag hoppas Nathalie tar det rätt och fortsätter att utvecklas. Hon behöver bli bättre bakåt. Men hon får vara beredd på att anstränga sig eftersom icke-sävehofare måste prestera betydligt mer för att få en chans i landslaget.  

Kommentarer
Postat av: Västerut

Inskränkthet kan nog beskriva denna blogg och Skåne i allmänhet. Åtminstone de senaste dagarna. Var i övrigt kommenteras en spelares lagtillhörighet? Det spelar ingen som helst roll från vilket lag landslagsspelarna kommer. Eller, så resonerar ivf resten av Sverige. I Skåne är det viktigaste att skåningarna kommer med, oaktat kompetensen.



Ja, det viktigaste i en VM-turnering är att hålla tätt bakåt om det handlar om att avlasta den solklar ettan i några minuter per match. Dessutom är Hagman ruskigt uppskriven och presterar inte på samma nivå i landslaget som i Elitserien. Det har vi sett exempel på flera gånger. Helt rätt att nu testa nytt. Sen skiter jag fullständigt i om spelaren representerar Lugi, Sävehof eller Boden till vardags.

2011-11-04 @ 17:51:24
Postat av: Blåklocka

Kanske inte ska ge mej in och kommentera ett ämne jag inte kan men allmänt sett så är det viktigt att spelare ger allt, kämpar hårt även när det går emot (inte bara skönspelar) och löper hem. Ett modigt beslut med tanke på dom väntade reaktionerna, men i allmänhet vinner man inte matcher från kanterna. Om beslutet var rätt får vi se.

Sportsligt är petningen av Angelica Wallén svårare att svälja. Här har vi en spelare som spelar i ett topplag i danska ligan, hon inte bara spelar utan spelar bra och tillhör dom tongivande i laget. Den petningen är en större tavla av ledningen.

2011-11-04 @ 23:14:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0