Söndag

Först måste jag säga att damlandslaget tog ett steg i rätt riktning i lördags. Det kändes som ett helt annat lag jämfört med matchen mot Norge i Möbelringen Cup. Och jag ställde ju en kanske märklig fråga om hur många åskådare som skulle ta sig till Baltiska Hallen för att se landskampen. Jag var dum nog att tro att matchen bara skulle locka ett fåtal, men jag hade fel. Publiksiffran 2 113 är riktigt bra. Men jag kan fortfarande inte släppa uttagningarna till truppen. Det lär inte bli många mål från högerkanten i VM. Har fortfarande inte förstått hur man kunde välja bort Nathalie Hagman. Och Sabina Jacobsen visade att hon också borde varit med. I jämförelse känns Jamina Roberts och Jenna Alm väldigt lättviktiga. De är inte särskilt bra framåt och definitivt inte bakåt. Men de spelar ju i Sävehof och då är det ju betydligt lättare att ta en plats i landslaget. Jag har ju fått kritik för att jag vill kvotera in skåningar i landslagen. Det är helt obegripligt eftersom jag däremot har protesterat mot att Sävehofspelarna helt klart kvoteras in. Min linje är att klubbtillhörigheten borde väga lättare än prestationerna,  men så verkar det ju inte vara. Men mer om det en annan gång. Och varför togs inte Angelica Wallén ut? Nå väl, vi får hoppas det går bra ändå i Brasilien.

Och så såg jag en märklig match mellan Lugi och Sävehof. Matchen avgjordes redan under de första tio minuterna. Lugi gjorde sitt första mål i elfte minuten och sitt andra i sjuttonde minuten. Då hade Sävehof hunnit med tio stycken. Lugi verkade helt paralyserade i början. Det fanns ingen laddning alls. En del av Lugis passivitet berodde säkert på domarna. Efter ett antal märkliga avblåsningar där Lugispelarna blåstes av för offensiva fel och där man knappt nuddade Sävehofspelarna så vågade Lugispelarna knappt röra på sig i anfallet. Vid ett tillfälle så rörde inte ens Lugispelaren sin motståndare utan det räckte att Sävehofspelaren skrek "Ohhh!" för att det skulle bli en avblåsning. Det var ingen bra match idag. Lugi var sämst men Sävehof var inte särskilt bra de heller. Men klart sämst var domarna. 

Det var en av de absolut sämsta domarinsatser jag sett. Framförallt hade domarna problem att hitta rätt när man skulle döma offensivt fel. I början räckte det att man nuddade motståndaren, sen lät man bli att blåsa när spelare i full fart sprang in i motståndarna. Det är helt obegripligt. Och lika obegripligt är det att Fredrik Hasselgren på HEH tycker att det var solklara stürmerfouls i matchen. Om det var det, så varför blåste man inte när Albrechtson flera gånger mejades när på mittplan? Det skulle vara intressant att veta om domarna var nöjda med sin insats. Och de märkliga domsluten drabbade helt klart mest Lugi. Det blev nästan en lynchstämning mot domarna på slutet och det är trots allt väldigt ovanligt i Lund.

Jag kan också konstatera att Sävehofspelarna verkar ha dålig balans. Det är ju märkligt hur lätt man trillar. Vi handbollsälskare brukar ju stolt säga att filmningar inte existerar inom handbollen, men det stämmer ju inte riktigt. Just när det gäller att provocera fram avblåsningar för offensiva fel så existerar filmningar. Och Sävehof är troligen bäst i Sverige på att lura domarna. 

Men låt mig konstatera att Sävehof är mycket bättre än Lugi. Lugi är inte så bra som vi Lugifans tror. Slutspelsplatsen är minsann inte given.

Minst sämst i Lugi var Anders Hallberg. Och så måste jag berömma Jacob Wikman-Modig. När han började spela i A-laget så var han en stor, långsam och klumpig jätte. Men han har utvecklats och börjar bli en riktig klippa i försvaret. I matchen visade han sig vara lika stark som Barud och Jensen. 

I Sävehof vill jag lyfta fram Tobias Albrechtson. Vilken utveckling har han inte haft? Tänk att denne lättviktige spelare kan vara så farlig framåt. Men så vågar han också satsa i sina lägen. Två andra som också går framåt är Jesper Nielsen och Erik Forsell Schefvert. Nielsen har passerat Barud och hur bra kommer inte Forsell Schefvert att bli? Och tänk om Mikael Franzén varit lika aktiv i sin coachning idag som mot Kadetten Schaffhausen. Då kunde det kanske ha blivit fler Champions League-matcher.

 

Kommentarer
Postat av: Ingela

Kan hålla med dig om detta med filmningar..

Vissa verkar ha haft rent för mycket fritid så dom kollat på rent för mycket fotboll om hur man filmar bäst..



Men man borde kanske be om en offert på syn undersökning o glasögon till alla domarna som dömer i Elitserien.

2011-11-29 @ 23:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0