Damlandslaget

Jag satte kaffet i halsen under början av gårdagens kvalmatch mellan Sverige och Slovenien. När Slovenien tog ledningen med 5-1 så började jag undra om Torstensson och Gulldén verkligen betydde så mycket? Var det en tillfällighet med framgången i EM? Men så började bitarna falla på plats igen när Per Johansson började byta spelare.

Grunden till vinsten fanns i försvarsspelet under ledning av Flognman och Wiberg. Det höll i det närmaste samma klass som i EM. Och Cecilia Grubbström fortsatte också spela lika bra som i EM. Till sist blev det en enkel resa trots den dåliga starten. Jag tror att de svenska damerna kommer att tillhöra världstoppen i många år framöver. Det bör kunna bli flera medaljer.

Det var förresten kul att se Johanna Ahlm åter spela i landslaget och hon gjorde inte bort sig. Andra som också var bra förutom Flognman och Wiberg i försvaret var Therese Isla Helgeson (vilken fighter), Angelica Wallén och Anna-Maria Johansson. Man kan äntligen tala om bredd i det svenska landslaget. Däremot har jag svårare för superbloggaren Annika Wiel Fredén. Kan hon något annat än att skjuta i det bortre hörnet? Jag tycker gott att talangen Nathalie Hagman borde få mer speltid. Där finns framtiden.

Bra gjort av Skövdeborna att komma till matchen. Publiksiffran 1.859 är imponerande. Och dessutom satt de inte bara tyst utan stöttade landslaget. Bra jobbat!

Och så måste jag säga att Axnér är en jäkligt bra expertkommentator. Han är till och med bättre än vad han var som bloggare. Och det säger faktiskt en hel del.

Nu väntar Tjeckien i morgon. De vann ju stort mot Österrike så det känns som en tidig gruppfinal. Vinst och Sverige ligger bra till för en plats i EM. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0