Äntligen

Det blir inte alltid som man tänkt sig. För ett tag sedan skrev jag att nu ska jag börja skriva igen och vad händer? Får så mycket att göra på jobbet att jag inte hinner skriva en rad. Men nu hoppas jag att det börjar lugna ner sig så att det kan bli något inlägg i veckan. För nu börjar det hända saker. Äntligen är handbollen på gång igen. Jag tycker att speluppehållet är en låååång tid.

I helgen såg jag Lugis herrar träningsspela och det visade sig vara en ovanligt tråkig träningsmatch. Och jag blev inte direkt imponerad av Lugi. Albin Tingsvall var tydligen skadad och oroar mig. Hur skadebenägen är killen? Hur mycket kommer han att kunna spela för Lugi under säsongen? Nykomlingen från Bosnien verkade vara en hyfsad spelare som kommer att klara sig i elitserien, men han verkade inte vara en lysande stjärna. Men det tar kanske tid för honom att komma in i laget och i spelet. Glad blev jag däremot av se unge Johan Larsson i målet. Han kan nog bli något. 

Sen såg jag Sävehofs herrar lite turligt, tack vare junioren Peter Johanneson, kvalificera sig för Champions League. En viktig vinst för både Sävehof och Sverige. Det var kul att se Emil Berggren blomma upp, nu när Stenbäcken och Jacobsson är borta. Han var bäst i Sävehof. Bra också var Fredrik Larsson, som Sävehof kommer att ha mycket nytta av. Och frågan är om inte Forsell Schefvert kommer att bli årets komet. Vilken härlig lirare han är. Däremot blir jag frustrerad över att kantspelarna Johansson och Fridén, framförallt den sistnämnde, missar så mycket. Båda är med i diskussionerna kring landslaget men det känns som om de viker ner sig när det blir tal om internationellt spel. Det var likadant förra säsongen, så för min del så platsar de inte i landslaget. Men det känns onekligen lite tomt utan Stenbäcken och Jacobsson. Tror inte att guldet är lika självklart i år.

Och Sydsvenskan hade minsann en handbollsbilaga idag. Ur ett lokalt perspektiv är det kul att konstatera att det inte längre bara är Skånska Dagbladet som skriver om handboll. 

Kan gratulera H43: s damer till nyförvärvet av serbiska U-landslagsspelaren Popovic. Här handlade det verkligen om att ta chansen när den kom. Jag tror att H43 kommer att placera sig högre i år, men av träningsmatchen mot Lugi att döma, så kommer de vara långt från Lugi. 

I damernas elitserie är den stora frågan om Lugi kommer att ta guld i år. Nu har man seriens bästa trupp, ett riktigt dreamteam. Vinner man inte i år så är det riktigt dåligt av tränare och ledning. Men förväntningarna kan mycket väl bli svåra att hantera. Det är inte lätt att gå in i en säsong och känna att allt annat än guld är dåligt. Men jag är ändå inte säker på guldet. Jag undrar som ni vet om Dragan Brljevic verkligen är rätt person att leda laget. Men jag är mer säker på är att satsningen på damlaget kostar internt. Hur många årskullar tänker Lugi nonchalera och behandla dåligt i sin strävan att nå guld? För A-tjejerna och juniorerna har det inte så roligt just nu.  

Men mer om damernas elitserie senare. Likaså övriga lag i herrarnas serie. Jag har ju bara hunnit beta av fyra.

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att citera Peter Gentzel från Sydsvenskans handbollsbilaga: "Vi måste bli mycket bättre på kringarrangemang i elitserien." No shit? Snacka om understatement!





  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0