Fredag

Så här på fredag och med tankarna på en efterlängtad helg så sitter jag och funderar på varför vi handbollfans gillar just handboll. Det beror nog inte enbart på att spelet numera är snabbt eller att det är hårt fysiskt men ändå schysst. Det handlar inte heller bara om teknik, taktik och inövade spelmönster. Det finns något annat också. Jag har svårt att peka på vad det är men jag tror det handlar om att handbollen trots allt är en liten sport jämfört med andra. Handboll är något som man kan ha för sig själv och som skapar någon slags identitet hos oss fans. Vi håller ihop för att vi blir irriterade när fotboll och hockey roffar åt sig medias intresse, publik och sponsorpengar. Och vi blir lika glada när vi stöter på någon annan som också gillar handboll. För då vet man ju att den personen är rätt lik en själv. Vad det än är som håller ihop oss så är jag rätt säker på att det är mer än själva spelet på plan som gör att vi gillar handboll.

Förutom en del konstiga resultat i de svenska elitserierna så har det ju hänt andra märkligheter senaste tiden. Det var ju mycket tråkigt med den danske handbollsspelaren som dog. Fick en påminnelse om hur nära det var för Stavstens Linus Asu för något år sedan. Och så har vi historien om spelarna i Hellton som fick mordhot via SMS före matchen Boden Handboll. Vad handlade det om? Konstigt också att det skedde mot Boden, det lag som jag då och då skriver om i den här bloggen. Matchen vanns för övrigt ändå av Hellton trots hoten.

Brukar ju skriva lite om Danmark. AGK har inlett precis som väntat med enbart vinster. Det ska bli intressant att se hur laget klarar sig i Champions League. De har hamnat i en grupp som tränaren i Ademar Leon kallar för dödens grupp och ska bl a möta Kiel, Ademar Leon och Montpellier. Vilka som kommer att toppa den gruppen är inte lätt att veta. Och på damsidan vinner förra årets silvermedaljörer Randers allt hittills. Isabelle Gulldén har förresten inlett bra i Danmark och fått mycket beröm. De danska damlandslaget har onekligen tappat lite fart de senaste åren, även om de slog Sverige i World Cup. Alla utländska proffs i ligan har kanske inte varit så nyttigt för de egna spelarnas utveckling. Det är en svår balansgång. Spelarna gynnas också av en bra liga men det gäller ju att få tillräckligt med speltid.

Bäst i Lund just nu är H43. Det vill till att Lugi börjar vinna både på herr- och damsidan annars blir det tufft att vara Lugisupporter i Lund. I morgon ska jag på middag hos H43-fans. Om nu Lugi förlorar mot Malmö ikväll så kommer jag få det svårt att värja mig mot alla spydigheter som lär komma. Men jag tror faktiskt inte att Lugi vinner ikväll heller. Man brukar ha svårt mot Malmö även när laget presterar bättre än vad det gjort i upptakten. Måtte det vända nu så att det inte förlusterna börjar sätta sig i huvudet på spelarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0