Real Lugi

Så blev det ännu en förlust för Lugis damer. Tänk att jag var så positiv efter första matchen! Men nu kärvar det en hel del.

Det mest förbluffande är att laget helt verkar sakna någon form av spelidé. Spelet hänger inte alls ihop och det mesta framåt skapas helt och hållet efter individuella prestationer. Med så många bra spelare på plan borde laget kunna prestera mer. Och det är inte bara vilset och förvirrat på plan. Brljevic och Jacobsen på bänken verkar lika handlingsförlamade. Det enda som händer att det byts spelare på löpande band, in och ut och på olika positioner. Det är en enda röra. Och det är ett mysterium att det inte togs en time-out när Lugis spel rasade samman i början av andra halvlek. I matchprogrammet stod det att Lugis problem var försvarsspelet men idag så rasade anfallsspelet också samman.

Som sagt det räcker inte att bara värva spelare. Man måste också ha en tränare som klarar av att skapa ett lag och ett spel med materialet. Men jag kanske inte ska vara för kritisk. Det tar naturligtvis tid att träna samman så många nya spelare. Och just mängden av bra spelare kanske är en förklaring till problemen. Det finns kanske för mycket att välja på. Det kanske gör det ännu svårare att få ihop ett lag. Men mängden spelare kommer säkert att betala sig under säsongen. För det kommer skador i alla lag. Dessutom tror jag att laget kommer att bli mycket mer stabilt när Sabina Jacobsen är tillbaka.

Undrar förresten hur kul Natalie Hagman tycker det är att spela i Lugi. Idag gjorde hon inte mycket väsen av sig på kanten men märktes mer när hon fick spela som mitt 9:a. I övrigt ska jag kanske undvika spelarkritik. Men jag hade önskat att Maria Adler sköt mer utifrån och istället minskade på sina ständiga genombrottsförsök.

Lugi har bra spelare på de flesta positioner men är svagast när det gäller en spelförande mitt 9:a och i målvaktsspelet. Det kanske hade behövts några förstärkningar på de platserna också för att det ska bli det förväntade guldet.

Men än är det för tidigt att döma ut laget. Det kan bara inte gå att missa en topp-4 placering med alla dessa duktiga spelarna.

Spårvägen var roliga att se. Man drog upp ett högt tempo och ibland gick det för snabbt. Det var många tekniska fel, men när det fungerade så hängde inte Lugi med. Bäst på plan var lagets målvakt Filippa Idéhn. Coolt dessutom att se henne spela i kortbyxor. Matilda Boson är alltid stabil och håller hög klass. Jag blev också imponerad av skytten Ulrika Olsson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0