Kalle Anka

Vad är det för förbund handbollen har? Hur kan man stänga av Kjeldgaard på tre matcher och samtidigt fria Seifert helt och hållet? En armbåge i huvudet är en armbåge i huvudet oavsett hur den träffar och vilket lag eller spelare som är inblandade. Vad är det för jäkla trams? Man borde skämmas! Hur svårt kan det vara att ha en röd linje i sina beslut och hur vore det med lite mod från förbundets sida? Ett förbund ska vara starkt och ha förmågan att styra verksamheten i landet. Men handbollen har tyvärr just nu ett förbund som är svagt och som fattar de beslut som man tror kommer att leda till minst kritik. Det är rent ut sagt löjeväckande. Och det är ju inte ett omdöme som man borde kunna ha om förbundet.

Och jag kan också konstatera att det inte bara är jag som tycker att Maths Nilsson och Patrick Håkansson har gjort sitt. Magnus Grahn tyckte också i tv idag att Kristianstad drabbades av många märkliga utvisningar i förra matchen. Förbundet måste ta tag i det här. Vi kan inte ha en idrott där matcherna avgörs av partiska domare. Det gör verkligen inte handbollen mer marknadsmässig.

Men tänk om man vore dansk. Hur kul hade det inte varit? Först EM-guld och nu en höjdare i fredags med över 21 000 åskådare på en handbollsmatch! Och ett lag som inte spelar jämnt med Europas bästa klubblag utan till och med dominerar. Här ligger vi i lä i Sverige. Jag har sagt det förr, men vilken otroligt häftig resa AG Köpenhamn bjuder på. Hoppas vi kan ta någon form av lärdom. Men frågan är om sex måls ledning räcker för att nå Final Four för AG. Det blir tufft på bortaplan.

Men Kristianstad är inte så långt efter Danmark. Vilken publikfest det var idag! Kristianstad vann denna gång i en ännu en jämn match. Och jag tycker det är härligt att Kristianstad fortsätter att spela jämnt med Guif. Kristianstad lyckades vinna trots en hel del oflyt. Hur många stolpskott var det inte idag från Kristianstads sida? Och nog hade Guif domarna med sig även den här gången. Men det är väl så det är. De mer etablerade lagen har stöd från både förbund och domare. Ett tag trodde jag att det skulle vara matchavgörande när Lars Möller Madsen slutade skjuta efter att han fick ont i armen i första halvlek, men det gick ju vägen ändå i förlängningen. Guifspelarna tappade orken i slutet.  

Kristianstad har mycket av det som jag saknar från Lugi. En klart formulerad villja av att utvecklas och att flytta fram sina positioner. Det var intressant att höra Kristianstads sportchef Nikolas Larsson. Här pratar man om tydligt formulerade målsättningar och om en klubb som spänner bågen. Fråga oss Lugifans om vi vet vad klubben vill och jag lovar att ingen vet. Det är möjligt att ledningen har sina målsättningar men jag har mina tvivel. Men om de nu mot förmodan vet vad de vill så kommuniceras det i alla fall inte ut till fans och allmänhet. Och då har man tappat en hel del av värdet av sina målsättningar. Jag har tjatat mig blå om att Lugi behöver en ny ledning och det borde till och med ledningen inse. Det är dags för nya idéer och ny energi. Jag är rätt säker på att Kristianstad från och med nu kommer att vara Skånes mest framgångsrika klubb på herrsidan. Förutom att det ska bli intressant att följa föreningen så är det också intressant att se vilken utväxling man fått av den nya arenan och hur dåliga Lundaklubbarna har varit på att göra det samma med deras nya arena. 

Lugis damer åkte på ännu en propp i lördags. Det är märkligt att laget är så känsligt för skador på nyckelspelare. Om man nu troligen har den bredaste truppen i elitserien så borde man inte vara så känsligt för skador. När Sabina Jacobsen blev skadad så förlorade man genast en match mot Skövde. Och nu när Natalie Hagman blev skadad så förlorade man direkt mot Skuru. Det känns rätt obegripligt att det inte finns någon alternativ plan när stjärnorna blir skadade. Men jag tror fortfarande på en SM-final, men chansen till guld känns mer mycket avlägset utan Hagman. Och jag kan bara lida med Hagman att OS-chansen försvann men jag kan tänka mig att landslagsledningen samtidigt tycker att det känns rätt skönt. Nu slipper man all kritik om man inte tar ut henne i truppen och det är ju väldigt tveksamt om hon hade fått chansen.

Och hur ska det gå för Lugi nästa år utan Sabina Jacobsen? Det blir nog tufft. Men Sabina gör rätt som går till Danmark. Nu får hon chansen att ta nästa steg i sin utveckling. Jag håller tummarna för att hon förbättrar sitt fotarbete. Med den vilja Sabina har så tror jag att hon kommer att bli en viktig kugge i landslaget. Men hur ska det gå för henne utan mamma Alice? Kommer hon att flytta med till Danmark?

Kommentarer
Postat av: Martin

Som helt opartisk åskådare (ogillar båda lagen) så kan jag kostatera att Jonson/Mäkinen gjorde en riktigt bra match, utan att ge något lag fördel. Kom även ihåg att det var Guif som fick en mycket billig utvisning i förlängningen.

2012-04-23 @ 14:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0