Coachning

Damerna fullföljde sin OS-insats med ännu en förlust. Det var väl sista turneringen med det laget. Och jag tycker att det är lika bra. De kan inte utvecklas mer. Ska Sverige hamna i toppen måste det komma nya, bättre spelare. För kvaliteten är inte den bästa på alla positioner. Största bristen är på vänsterkanten. Varken Wiel Fredén eller Fogelström är tillräckligt bra för ett landslag. De har alldeles för dålig teknik. Skyttet utifrån behöver också bli bättre. Den ende skytten Linnea ville ju inte skjuta i OS och då finns inget alternativ. Gulldén har stundtals varit bra som mitt nia men det finns ingen som har kunnat avlasta. Boson har varit bäst under OS men hon slutar ju nu och måste ersättas. Målvakterna har inte hittat toppformen och jag hade gärna sett att det kom fram en ny och stabilare målvakt.
 
Kan vi hoppas på ett lag som har bättre fysik (starkare, smidigare och mer koordinerade) och bättre teknik. Så att vi får ett lag som kan spela en match med mycket färre tekniska fel och som klarar av att göra mål.
 
Per Johansson har en tid kvar på sitt kontrakt. Men av hans kroppspråk att döma så vill han inte längre. Jag har inte alltid varit så förtjust i honom som landslagsledare. Jag har inte alltid gillat hans laguttagningar och fokus på försvarsspel. Han borde ha kunnat utveckla anfallsspelet mer och han har utan tvekan haft en förkärlek för spelare från Sävehof. För min del får han gärna ersättas. Jag reagerade på en sak under OS. Mitt under den viktiga matchen mot Spanien så satt han och höll på med sin mobiltelefon. Det var ett tydligt bevis på att han inte hade fullt fokus på matchen och på OS. Det var verkligen anmärkningsvärt och är antagligen också en förklaring till varför landslaget presterade som de gjorde.
 
Överhuvudtaget så borde svenska coacher lära en del av de danska. Inte för att det gick så särskilt bra för de danska damerna och antagligen inte heller för de danska herrarna. Men både Pytlick och Wilbek är tuffare och mer aktiva, analytiska och tydliga i sitt coachande.
 
Wilbek hade t ex inte väntat 20 minuter med att byta målvakt som Staffan och Ola gjorde idag mot Frankrike. Det var tydligt att fransmännen gjort sin läxa och utnyttjade Mattias Andersson svaghet genom att skjuta högt. Sverige kom snabbt i ett underläge som man inte kunde hämta in, precis som mot Island. Herrarna har också visat i OS att man kan vara slarviga och göra för många tekniska fel. Jag blir lite orolig när jag tänker på framtiden. Laget har också många brister. Mittsex är inte så bra. Andreas Nilsson behöver bli bättre. Han måste kunna hjälpa niometersspelarna med att sätta spärrar. Och han måste kunna spela i försvaret. Och vänsternio har inte varit bra på länge, öven om Ekdahl du Rietz var bra idag. Och vem ska ersätta Kim Andersson? Till skillnad från damerna så finns det inte lika många talanger som knackar på dörren. Men någon ny borde få chansen snart, varför inte t ex Jim Gottfridsson. Hur länge ska förresten Staffan och Ola vara kvar?
 
Jag skrev att svenska coacher har en del att lära av de danska. Men egentligen har vi ännu mer än det att lära av Danmark. Det är vi som är lillebror nu för tiden. Det känns som om de danska klubbarna och förbundet har klarat av att utvecklas mer än de svenska motsvarigheterna. Det är dags att börja titta på vad man gör på andra sidan sundet. Nu är herrarna inte med i nästa VM. Det gör att det finns tid att börja bygga upp ett nytt och bättre lag. Jag hoppas verkligen att man inser detta och utnyttjar tiden.
 
Nu blir det Danmark i kvarten. Det kommer inte att gå även Danmark känns lite mer mänskliga än vanligt. Låt oss hoppas att Danmark inte krossar Sverige.  
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0