Sex raka

Malmö har kanske äntligen hittat formen. Sex raka segrar börjar ju likna något. Men det har ju tagit tid om man säger så. Det är visserligen oroande att Sebastian Geissler är borta resten av säsongen och att man avslutar med tre svåra matcher på slutet: Sävehof (b), Alingsås (h), Guif (b). Men jag tror man kommer att landa på 35 poäng och det räcker garanterat till slutspel.

Men vad ska man säga om Drott, Lugi och Kristianstad? Tre lag som slåss om två resterande slutspelsplatser och som har det tungt just nu. Jag tror att det blir något av dessa tre lag som får svartepetter och missar slutspelet eftersom jag räknar med att Skövde går till slutspel.

Kristianstad gick ju som tåget före uppehållet men vad har hänt sen? När inte ens ett fantastiskt publikrekord på 4.943 åskådare räcker för att besegra Aranäs hemma, så är det något som är riktigt fel. Jag tror ändå att man har goda chanser att gå till slutspel och med tanke på den otroliga hemmapubliken så hoppas jag att man fixar det. Det skulle trots allt göra slutspelet betydligt häftigare. Kanske avgörs en ev slutspelsplats redan nu i de kommande matcherna mot Drott borta och Malmö hemma. Vinst i någon av de matcherna så fixar man nog en plats och når 34 poäng.

Efter Sivertssons första år i Drott så har man ju väntat på Drotts stora lyft. Men det har ju uteblivit. Och det går fortfarande tungt både resultatmässigt och ekonomiskt. Det är trist att de båda giganterna i svensk handboll, RIK och Drott, har fortsatta ekonomiska problem. Drott har en tuff avslutning med matcher mot Sävehof, Alingsås,  Guif och Skövde. Så därför tror jag inte att man klarar av att nå slutspelet, även om det kommer att bli jämnt mellan Lugi och Drott. Men jag tror att Lugi kommer att få 1-2 poäng mer än Drott. Förlusten mot Lugi kan komma att kosta både resultatmässigt och ekonomiskt för Drott.

Lugi har ju som vana att tappa formen efter uppehållen av någon märklig anledning, så jag är ju inte förvånad att det går tungt. Det måste vara något som man missat att göra annorlunda under uppehållet. Eller så är det kanske det kommande tränarskiftet som Aftonbladet spekulerar om som är orsaken i år. Jag vet inte om det är sant att Zanotti lämnar över huvudansvaret till Axnér för att istället jobba mer med juniorer. Men Zanotti är märkbart mindre engagerad under matcherna, så det känns som om ansvaret redan nu glidit över till Axnér.

Jag har ju hela tiden varit tveksam till Zanotti som av många sågs som en frälsare när han tog över ansvaret för Lugi. Men jag var och är fortfarande övertygad om att denna förtjusning mer berodde på hans person och utstrålning än på hans handbollsmässiga kunnande. Med facit i hand så borde alla kunna enas om att det inte blev det där lyftet för Lugi som de flesta förväntade sig. Men ansvaret faller också till stor del på Lugis ansvariga som inte klarar av att förse tränarna med tillräckligt bra spelare. Och lite orolig blir jag att Axnér ska ta över. Han är trots allt oprövad i rollen. Och jag kan också tänka mig att Axnér kommer att upplevas som lite väl tuff av spelarna, som av tradition ju är vana att få bestämma en hel del själva.  


Kommentarer
Postat av: Martin

Axnér som huvudansvarig. Då måste han skära ner på alla sina uppdrag för TV4. Vill han det? I så fall dyrt för Lugi.

2012-02-24 @ 12:07:01
Postat av: Marcus

Jag har med en dåres envishet hävdat i många år att Mats Lindau skulle vara den perfekta tränaren för Lugi. Leka barn leka bäst. Jag tror att det hade varit perfekt med den mycket kloke och akademiske Mats Lindau i en akademisk klubb som Lugi.



Fortsätt med din oftast träffsäkra blogg

2012-02-25 @ 10:06:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0