Tre matcher

Jag såg tre matcher under helgen. Det blev först en bra match mellan Lugis damer och Skuru. Det blev ju en jämn första halvlek där jag blev imponerad av Skuru. Jag hann få en känsla av att det här kan bli tufft för Lugi. Men så skärpte Lugi sitt försvarsspel i andra halvlek och det blev till sist ändå en säker seger för de vinröda. Det var ju tråkigt att Maria Adler inte fick chansen att visa upp sig i tv, men istället fick favoriten Anna Lagerquist mer uppmärksamhet. Hon är en otroligt intressant spelare. Hon verkar snäll och försynt men Anna är en fantastiskt bra försvarsspelare och i första halvlek var hon dessutom riktigt vass framåt. Det finns många spelare som borde lära sig av hennes fotarbete. Det borde t ex Sabina Jacobsen göra. Det är Sabinas största svaghet. Hon är lite för långsam i försvaret och trippar ofta på gränsen till stegfel i anfallen. Det är synd för annars är hon spelare med internationellt snitt. En annan i Lugi som uppmärksammades var Nathalie Hagman, men denna gång som niometersspelare. Hon var klart bäst i Lugi under andra halvlek. Jag fattar fortfarande inte att hon inte togs med i VM. Lugi kan mycket väl nå final i år nu när Sanna Åstrand står i målet och kan man även få med kantspelarna i spelet så kan man mycket väl utmana Sävehof. Och återigen gavs ett exempel på sedvanlig svensk flathet när det gäller att ta timeout. Skuru gjorde sitt första mål efter mer än 13 minuter i andra halvlek. Då vinner man inga matcher. Och det är fullständigt obegripligt att Larholm väntade så länge med timeouten när spelet havererade. Jag efterlyser fortfarande ett mer aktivt användande av timeout-kortet.

Men även om matchen mellan Lugi och Skuru var kul så var behållningen i helgen matchen mellan AG Köpenhamn och Kiel. Jag får erkänna att jag valde att först se denna match innan jag i efterhand tittade på Sävehof mot Barcelona. Och det var ju en vettig prioritering eftersom det visade sig att Barcelona höll lekstuga mot Sävehof. Men AG är verkligen imponerande. Det är bara att konstatera att AG Köpenhamn nu är ett europeiskt topplag. I förra matchen slog man Montpellier borta och nu var man ett skott i insidan av stolpen i slutsekunderna från att besegra Kiel. Det var verkligen en mäktig tillställning där AG nästan spelade i överkant tufft. Men det behövs ju för att kunna skaka tyskarna. Men man är också vassa framåt med Mikkel Hansen, Olafur Stefansson, Gudjon Sigurdsson och Niclas Ekberg. Jag tror man kommer att klara av att gå till Final Four. Det är alltså inget dåligt lag som Kim Andersson kommer till vad det lider. För lyssnar man på AG: s boss Kasi-Jesper så verkar det helt klart att Kim hamnar där när kontraktet i Kiel går ut.

Sävehof mot Barcelona vill jag inte skriva så mycket om. Det var alldeles för stor klasskillnad. Men det är ju positivt att Fredrik Larsson är i form. Det var länge sedan han var så bra som han är nu.

Efter att lyssnat på andra handbollsexperter i SVT och TV10, så tycker jag fortfarande att Axnér är i särklass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0