Feghet

På förhand så skulle man vara rätt nöjd med ett oavgjort resultat mot Polen. Men som det utvecklades sig så sitter jag här med en stor tomhet fortfarande flera timmar efter matchen. Vilken total genomklappning! Eller fiaskot som de flesta verkar tycka. Jag tror aldrig jag sett ett svenskt herrlag göra så många tekniska fel på en halvlek. Det är helt obegripligt att ett lag som trots allt är rätt rutinerat och spelintelligent helt slutar använda huvudet. Jag har på näthinnan Larholms passning rakt ner på benen på Andreas Nilssons ben från ca en meters håll. 

Man brukar säga att för att vinna måste man våga förlora. Det var väl det som hände svenskarna igår. Man var så rädda för att förlora att man inte klarade av att vinna. Det var en uppvisning i sällan skådad feghet från de svenska spelarna i anfallet. Att det blev så många mål bakåt kan man inte lasta försvaret för. Jag har för mig att Polen gjorde 11 mål i kontringar. Det stör mig att Ola och Staffan efteråt inte tog det fulla ansvaret. För naturligtvis är det deras jobb att se till att laget ligger på rätt mental nivå. Wilbeks sista time-out i Danmarks rysare mot Makedonien gick ut på en enda sak. Han ville bara att spelarna skulle våga gå på avslut. Sen om det blev en miss eller ej spelade ingen roll. Och utan tvekan så misslyckades Ola och Staffan med ett liknande budskap. Axnér som jag faktiskt tycker är den bäste handbollsexpert som svensk tv har haft var inne på att laget saknar en ledare på plan. Och det stämmer säkert. Frågan är bara vem denne ledare skulle vara.   

Och med facit i hand så verkar inte truppen helt optimal. Och man verkar ha misslyckats med att hitta formen. Även om Andreas Nilsson är en stor talang så har han vägt för lätt i EM. Motståndarförsvaren har inga problem att lyfta ut honom. Likaså så är det trots allt lite tunt på vänster nio. Kim Ekdahl har varit bra framåt men har problem bakåt. Och omvänt så är Stenbäcken rätt hyfsad bakåt men alldeles för feg framåt.  Och märkligt nog så har inte försvaret varit så bra som det brukar. Känns som om Jernemyr och Karlsson inte riktigt är i toppform. Lite orolig blir jag inför OS-kvalet. 

Jag gillar inte att TV4 visar matcher på webben i TV4 Premium istället för i någon tv-kanal. Och fy fasiken var dålig Daniel Kristiansson är på handboll. Han har noll koll och det är en rent hån mot oss handbolls-fan att han får fortsätta att kommentera handboll. Och visst är det märkligt att han inte lär sig något om handboll nu när han ändå ser en hel del matcher. I jämförelse så är Roger Blomqvist en riktigt skicklig handbollskommentator. Det säger en hel del om Daniel. Tyvärr så lyckas inte Peter Gentzel som bisittare väga upp Daniels totala inkompetens. 

Trots Sveriges bottennapp så har det hittills varit ett roligt mästerskap. Balkanlagen har lyft sig. Jag lider med Makedonien som förlorat två matcher med uddamålet. Men vilken frisk fläkt laget har varit. Och tänk att både Danmark och Frankrike gick till mellanrundan med noll poäng. Nu tror jag att båda dessa lag kommer att vinna alla sina matcher i mellanrundan men det är inte säkert att det räcker till en semifinalplats. Någonstans i magtrakten så börjar jag känna att det kanske kan bli Kroatien i år. En final mellan Spanien och Kroatien börjar kännas trolig.

 




Kommentarer
Postat av: M

Ändå är Kristoffesson bättre än Perlskog, som haft ännu längre tid på sig att lära sig något om handboll.

2012-01-22 @ 22:11:10
Postat av: M

Kristiansson. Sorry.

2012-01-22 @ 22:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0