Konsten att ta time out

Det har varit en del snack om hur och när man ska ta time out i matcherna. Överlag så tycker jag att man i Sverige, inklusive landslaget, gör som man alltid har gjort. Man följer ett slags formulär A för time out där man inte vågar prova något nytt. I detta formulär så är man väldigt passiv med att ta time out. Man väntar ofta alldeles för länge med att lägga ner det gröna kortet eftersom man vill spara det om det skulle behövas vid ett annat tillfälle. Man tar alltså inte time out direkt när det börjar gå åt pipan utan först när man har hamnat i ett stort underläge. Likaså tar man ytterst sällan time out när man leder även om det finns en hel del att förbättra.

Jag tycker att Sverige kan lära av Wilbek och Pytlik i Danmark. De är betydligt mer aktiva när det gäller att använda sig av time out. De kan mycket väl lägga kortet redan efter tre minuter trots att laget inte ligger under. Det måste vara bättre att ta time out innan skadan är skedd än att vänta tills man har hamnat i ett stort underläge.

Hellgren, Lövgren, Axnér och Jihde pratade om svensk herrhandbolls framtid på TV4: s hemsida. De lät optimistiska för framtiden. På kort sikt kan jag hålla med men jag är orolig om man tittar 4-5 år framåt. Laget är tunt redan nu och det blir inte bättre av att några spelare kommer att sluta inom en snar framtid. Det är många positioner som behöver förstärkas eller ersättas. Vem ersätter Kim Andersson och Jonas Källman? Och hur länge håller Jernemyr och Karlsson där bak? Vem kan ersätta dem? Och var hittar vi internationella stjärnor på vänster 6, mitt 6, mitt 9? Och nog fasen behövs någon mer än Kim Ekdahl du Rietz på vänster 9.

Lövgren passade också på att berömma Andreas Nilsson och sa att han hade gjort ett bra EM. Det var väl verkligen att ta i. Det må vara så att han gjort ett bra EM utifrån sina förutsättningar men inte har han gjort ett bra EM inte. Och jag är inte helt säker på att han kommer att fortsätta sin utveckling och bli bättre än vad han är idag. Jag är tveksam till om han är frälsaren för framtiden.

Och Ola Lindgren vill skrota handbollen i OS. Det hoppas jag verkligen inte blir verklighet. Handbollen behöver all medial uppmärksamhet den kan få. Och att välja bort det skyltfönster som OS innebär vore idiotiskt. Istället bör man minska antalet EM och VM. Kunde jag i ett tidigare inlägg lägga upp en plan för detta så borde alla mer kompetenta handbollshjärnor i förbunden kunna göra det samma.

Även om jag tycker att det hade varit roligt att sätta käppar i hjulet för Danmarks drömmar om en semifinalplats så är jag rädd att vi blir utskåpade idag. Danmark är bättre än Sverige, det är bara så. Men Danmark har inget att spela för om nu Tyskland slår Polen i dagens första match, så då blir det antagligen en lugn och stillsam tillställning.

Till sist: Är inte Jihde och Axnér lite väl grabbiga? De känns ibland som buspojkar i småskolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0